- Heis flagget for IPL !

Integrert prosjektleveranse (IPL) er framtidas forretningsmodell. Det er bare å heise flagget, ifølge prosjektdirektør for E6 Trøndelag, Johan Arnt Vatnan.

- Nye Veier skal fornye og forbedre. Dette må selvsagt også gjelde kontraktene vi inngår, sa Vatnan da Nye Veier inviterte til tilbudskonferanse på Værnes 27. juni. 

For prosjektet E6 Kvål–Melhus sentrum prøver Nye Veier derfor ut en kontraktsform med total samhandling i alle faser av prosjektet. Her forplikter byggherre, entreprenør og rådgiver seg til tettest mulig samarbeid mot felles mål.

– IPL er helt nytt i norsk anleggsbransje og vil gi betydelige gevinster. Det viser erfaringer fra bl.a. USA, Australia og Finland, sa Vatnan.

Han poengterte at produktiviteten i norsk bygg og anlegg i Norge beveger seg i feil retning, og at det er på høy tid å innføre en forretningsmodell som IPL i en altfor konservativ bransje.

- IPL vil både skape større verdi i prosjektet og gi dere mulighet til å tjene mer. Men forutsetningen er at alle jobber for felles mål, glemmer hvor de er ansatt og satser på komplett åpenhet mellom partene.

- Her går Nye Veier E6 Trøndelag foran. Det er bare å heise flagget, for dette blir framtida! sa Vatnan til om lag 70 entreprenører og rådgivere på Værnes.


Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan har stor tro på IPL. Se hans presentasjon.

 Prosjektleder i Nye Veier, Petter Klungsøyr Angelsen, gikk detaljert gjennom IPL - prinsipper og metodikk (se også fakta under).

Utbyggingssjef Lars Bjørgård tok for seg E6 sør-utbyggingen (Ulsberg-Melhus S), med særlig vekt på IPL-prosjektet Kvål-Melhus sentrum.


Jørund Gullikstad, utbyggingssjef for E6 nord, orienterte om E6 Ranheim-Åsen.

 

Fakta om IPL

Grunnlaget:
Tett samarbeid og økonomiske fellesinteresser mellom partene i prosjekterings- og gjennomføringsfasen, med raske avklaringer til felles beste, basert på prosjektets verdier.

Sentrale elementer:
• Tidlig involvering av alle viktige aktører. Det vil si når påvirkningsgraden er størst, og kostnadene lavest for å benytte innovativ kunnskap.

  • Risikoområdene avklares tidlig, blir redusert og plasseres hos dem som har størst mulighet til å håndtere risikoen. Avtalen er imidlertid basert på at partenes sterke fellesinteresser vil gjøre bestemmelser om risikofordeling overflødige.
  • Åpen bok mellom deltakerne. Fortjenesten avtales og fordeles tidlig. Hvor stor den blir til slutt, vil avhenge av i hvilken grad prosjektet lykkes.
  • Enkle og tydelige incitamenter for å redusere prosjektkostnader, samt oppnå definerte hovedmål for prosjektet.
  • Deltakerne reduserer sterkt adgangen til å rette økonomiske krav mot hverandre. Det er prosjektet, og i ytterste fall byggherren, som i fellesskap bærer risikoen.
  • Samlokalisering med Big Room (full åpenhet i felles operativt lokale) for samtidig prosjektering.
  • Utstrakt bruk av åpen BIM i hele byggeprosessen, ikke bare i 3D, men i flere dimensjoner som inkluderer framdrift, kostnader, drift og vedlikehold, HMS, ytre miljø, arkeologi, m.m.
  • Utnytte metodene innen Lean Construction, eller «trimmet bygging». Her fjerner man sløsing med ressurser og gir byggherren mest verdi for pengene.
  • VDC – Virtual Design & Construction – betyr at veianleggene og byggeprosessen vises i en virtuell modell før man starter selve anleggsarbeidet.
  • ICE – Integrated Concurrent Engineering (integrert samtidig prosjektering) – en effektiv prosjekteringsprosess utviklet av amerikansk romfartsindustri.

Merk: IPL er en fornorskning av IPD, Integrated Project Delivery. Denne «totale» kontraktsmodellen er utviklet i California og ble først benyttet under sykehusbygging. Her i landet er IPL/IPD så langt bare tatt i bruk av Tønsbergprosjektet som bygger ut Sykehuset i Vestfold.

 Se video Kvål-Melhus sentrum

 

 

Bilder