Forskrift om offentlige anskaffelser § 8-2 og § 12-2 sier følgende om dialog med leverandører før konkurransen:
«Når en leverandør eller en virksomhet tilknyttet leverandøren har gitt råd til oppdragsgiveren forut for konkurransen, skal oppdragsgiveren treffe egnede tiltak for å sikre at leverandøren ikke får en urimelig konkurransefordel dersom han deltar i konkurransen. Det samme gjelder dersom leverandøren har vært involvert i planleggingen av konkurransen på annen måte.
Egnede tiltak vil blant annet være å sørge for at de andre leverandørene som deltar i konkurransen, mottar de samme relevante
Bestemmelsene er et utslag av kravet til likebehandling, jf. lov om offentlige anskaffelser § 4. Likebehandlingskravet forutsetter at informasjon som gjelder betingelser og krav til produktet, gjøres kjent for alle leverandører samtidig. Rådgivere som bistår oppdragsgiver med planlegging og/eller utforming av konkurransegrunnlaget, herunder behovsavklaring og kravspesifikasjon, vil gjennom dette arbeidet kunne få konfidensiell informasjon eller mer informasjon om anskaffelsen enn andre potensielle tilbydere.
Leverandørene er ofte presset på tid. Rådgivere som deltar i den etterfølgende konkurransen vil kunne få et konkurransefortrinn ved at de får lenger tid på å forberede og utarbeide tilbudet, i tillegg til at de kan sitte med kjennskap til detaljer om hva som vil være vesentlig mv. i forbindelse med utformingen av tilbudet. Rådgiveren kan gjennom sitt arbeid også ha hatt mulighet til å påvirke utformingen av krav til fordel for egen virksomhet, og oppdragsgiver mister fordelen ved at nøytrale rådgivere naturlig nok vil se annerledes på alternative løsninger.
Nye Veier kan motta råd fra leverandører som kan brukes i planlegging og gjennomføring av anskaffelsen forutsatt at rådene ikke har en konkurransevridende effekt eller fører til brudd på likebehandlingsprinsippet. Men Nye Veier skal treffe egnede tiltak for å sikre at leverandøren ikke får en urimelig konkurransefordel dersom leverandøren deltar i konkurransen. Selv om bestemmelsene om rådgiverhabilitet stiller krav til at Nye Veier gjør tiltak for å unngå rådgiverinhabilitet vil leverandøren bli avvist fra hovedkonkurransen dersom tiltakene ikke er tilstrekkelig for å utjevne rådgiverens konkurransefordel.
Terskelen for at bestemmelsen kommer til anvendelse er relativt høy, det vil si at konkurransefortrinnet må være av en viss størrelse og betydning. Sentrale spørsmål i denne vurderingen kan være:
– Hvor lett er det for andre å tilfredsstille de tekniske spesifikasjoner som er valgt?
– Er de valgte spesifikasjoner naturlige ut i fra oppdragsgivers behov?
– Får rådgiveren en stor tidsmessig fordel ved utarbeidelse av sitt tilbud?
– Har rådgiveren mottatt informasjon om oppdraget som ikke er blitt gjort tilgjengelig for de andre tilbyderne?
– Hvordan påvirker valget rådgiverens mulighet til å vinne konkurransen?
Å utarbeide underlagsmateriell til konkurransegrunnlaget om et planprosjekt vil som hovedregel ikke være nok til å bli inhabil som rådgiver i et utbyggingsprosjekt, dersom all relevant informasjon leverandøren har tilegnet seg blir videreformidlet til de andre tilbyderne og de får nok tid til å sette seg inn i denne informasjonen.
Det er Stortinget som vedtar hvilke veier som skal bygges ut og hvor høye bompengene skal være. Hvor veien skal ligge bestemmes gjennom reguleringsplaner vedtatt av lokale kommunestyrer. Alle veiutbygginger gjennom Nye Veier er derfor behandlet både av Stortinget og respektive lokale myndigheter.
Nye Veier er dessuten et fullt ut statlig eid aksjeselskap med et styre utpekt av Samferdselsdepartementet. Selskapets oppgave er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde veier og bane. Nye Veier sitt mandat er gitt av Stortinget, men selskapet er gitt i oppdrag å prioritere rekkefølgen på prosjektene ut fra samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Vi legger vekt på å ha et godt samarbeid med lokale og regionale myndigheter for å finne de beste løsningene.
Nye Veier vil gi mer helhetlig utbygging og i sum bedre veiløsninger for pengene. Det er Stortinget som vedtar hvilke veier som skal bygges ut, og som har tildelt Nye Veier et ansvar for å planlegge og bygge veiene så effektivt som mulig.
Rekkefølgen på prosjektene avgjøres på bakgrunn av deres samfunnsøkonomiske lønnsomhet, der «strekninger i selskapets samlede utbyggingsportefølje med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet prioriteres gjennomført foran strekninger med lav/negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet.» (ref. Stortingsmelding 25 (2014-2015) – På rett vei).
Den samfunnsøkonomiske lønnsomheten består av både prissatte og ikke-prissatte faktorer. De prissatte faktorene inkluderer blant annet besparelser i reisetid, sparte reisekostnader og økt trafikksikkerhet, samt økte kostnader knyttet til klimagassutslipp, utbyggingskostnader og kostnader til drift og vedlikehold.
De ikke-prissatte faktorene inkluderer arealbeslag innenfor arealer som kulturarv, naturarv, estetiske verdier, forsynende tjenester og nærrekreasjon, og samfunnssikkerhet.
Dette gir en rasjonelt begrunnet rekkefølge med hensyn til utbygging. Ved å legge rasjonelle kriterier til grunn, sikrer vi både at Nye Veier til enhver tid prioriterer de strekningene som gir størst nytte for samfunnet, og at vi samlet sett gir rom for å bygge mer trafikksikker vei i landet.
De samfunnsøkonomiske analysene tydeliggjør de samfunnsmessige effektene av infrastrukturen slik at beslutningstakere kan gjøre et best mulig valg av alternativ løsning på lokalt nivå og til å prioritere mellom transporttiltak på nasjonalt nivå.
Nei, det stemmer ikke. Nye Veier er et heleid statlig selskap som er ansvarlig for bygging, drift og vedlikehold av vei og bane basert på offentlig finansiering og bompenger. Arbeidsmetoden kan imidlertid minne om markedsbaserte modeller, ved at vi involverer entreprenørene tidligere i prosjektene, og gir dem større frihet til å påvirke design- og løsningsvalg. Dette er et bevisst valg for å sørge for bedre gjennomføring. Mer bruk av totalentrepriser, samt entreprenører med totalansvar for drift og vedlikehold i 20 år, er en del av måten Nye Veier sørger for effektiv prosjektgjennomføring. Selskapets måte å gjennomføre prosjekter legger dessuten opp til å fremme kompetansedeling og utvikling i anleggsbransjen.
Nye Veier er opprettet av Stortinget, med et ønske om en slank, effektiv og spesialisert byggherreorganisasjon. Målet er helhetlig planlegging og utbygging raskere og mer kostnadseffektivt enn det som tidligere har vært tilfellet for norsk veiutbygging.
Vi har fått i oppdrag å bygge vei og bane på en ny måte, og bidra til nytenking i sektoren for å finne bedre løsninger. Måten vi gjennomfører prosjekter på skal sikre at vi korter ned på tidsbruken ved å planlegge og bygge lengre strekk, og ved å involvere entreprenør og underleverandører tidligere i prosessene.
Nei, vi skal bygge kostnadseffektivt med en standard som svarer til behovet og som tilfredsstiller krav til trafikksikkerhet. Mer bærekraftig og effektiv veibygging handler blant annet om å vurdere hva som er godt nok. Vi er underlagt de samme kvalitetskrav til veiene vi bygger, som andre veibyggere.
Vi vil ikke gå på akkord med grunnleggende krav til utforming og kvalitet, men standarden og behovet vil i større grad vurderes ut ifra behov på de ulike strekningene og deler av dem. Det er ikke slik at hver kilometer av en veistrekning trenger å være like bred, ha det tykkeste veidekket, den dyreste formen for drenering eller belysning. Men Nye Veier bærer ansvaret for drift og vedlikehold av veistrekningene vi bygger, og vil selvsagt velge løsninger som er kostnadseffektive gjennom hele livsløpet.
Når vi skal bygge vei vil vi gjøre en rekke utredninger for å finne de beste løsningene som samsvarer med målene våre om å bygge raskere, bedre og rimeligere. Vi er avhengig av godt samarbeid med lokale myndigheter om våre prosjekter. Det er lokale myndigheter som utvikler reguleringsplaner og er planmyndigheter, og dermed avgjør viktige føringer for veiprosjektet.
Planleggings – og byggetiden på vei i Norge har vært lengre enn i mange andre land. Dette vil Nye Veier endre på. Det handler blant annet om å gjennomføre mer effektive planprosesser lokalt. Nøkkelen til å få det til handler ofte ikke om mer enn tydelighet for eksempel at vi ikke kan begynne bygging før vi vet at et lengre strekk er ferdig regulert. Dette vil også være positivt for lokale og regionale myndigheter som dermed får motorveien bygd tidligere. I tillegg vil større og mer sammenhengene prosjekter, tidlig involvering av entreprenører og standardiserte og industrialiserte løsninger vil gi kortere byggetid.
Nye Veier skal søke å redusere byggetid og kostnader. Raskere planlegging, større og mer sammenhengene prosjekter og tidligere involvering av entreprenør er sentralt. Våre prosjekter settes ut som totalentrepriser. Dette gir flere fordeler. Vi får lavere riggkostnader per løpemeter, og vi får til helhetlig samarbeid mellom oss og entreprenør. I tillegg vil vi i planleggingsfasen legge mye vekt på hva som er "godt nok", spesielt på strekninger med lavere trafikk. Vi vil uansett vektlegge å bygge veien til riktig standard ved første forsøk. Det koster både skattebetalere, klima og lokalsamfunn dersom vi må bygge samme strekning flere ganger.
I vår gjennomføringsmodell tar vi sikte på å forenkle hvordan veier bygges. Vi korter ned på tidshorisonten på utbyggingsprosjektene. Vi involverer utførende entreprenører og leverandører tidligere i prosessene. Gjennom bruk av funksjonsbeskrivelser vil entreprenørene i større grad få mulighet til å konkurrere med egne tekniske løsninger. Dette styrker konkurransen i markedet og kan bidra til økt innovasjonsgrad og bedre marginer.
I selve konkurransegjennomføringen fokuseres det på entreprenørens risikohåndtering, måloppnåelse knyttet til klima og miljø og potensielle optimaliseringsløsninger for prosjektet, i tillegg til pris. Gjennomtenkte kontraktskrav gjør at vi får brukt kompetansen i bransjen. Det gir økt innovasjon og standardisering der det er mulig.
Det er viktig å ta hensyn til behov for vedlikehold når standarder settes. Nye Veier bærer ansvaret for drift og vedlikehold av veistrekningene vi bygger. Vi vil velge løsninger som er kostnadseffektive gjennom hele livsløpet. Nye Veier gir også entreprenørene en helt ny rolle: Ved å involvere dem tidlig i prosessen kan entreprenørene konkurrere på egne, tekniske løsninger og selv bære risikoen. Entreprenører som gis ansvar for drift og vedlikehold i 20 år etter at veien står ferdig, vil nøye vurdere slitedekke og asfaltdekke. Å gjøre ting om igjen er dyrt.
Vår innkjøpsprosess har som formål å velge en seriøs og konkurransedyktig aktør. Gjennom kvalifikasjonen skal Nye Veier velger seriøse og solide samarbeidspartnere som vi kan være sikre på vil løse oppdraget innenfor de kravene vi stiller til samfunnsansvar og etikk. Nye Veier har valgt å ta i bruk en innkjøpsprosess hvor vi evaluerer aktørene grundig i forkant, og hvor kun de som tilfredsstiller kravene til samfunnsansvar, HMS og soliditet blir vurdert for selve kontrakten. Dette for å stå sterkere i kampen mot arbeidslivskriminalitet og for å kunne luke ut useriøse aktører tidlig. Nye Veier har valgt en annen gjennomføringsmodell på våre prosjekter enn «laveste pris vinner». Det kan være krevende å innhente informasjon om eventuelle saker en entreprenør har vært involvert i andre land. Det er også slik at vi ikke kan ekskludere noen på mistanke eller beskyldning. Av hensyn til rettsikkerheten kreves det at det foreligger en dom for å kunne avvise en entreprenør i en anbudsprosess. Dette er en bransje hvor det er vanskelig å finne aktører som ikke på noe tidspunkt har vært involvert i saker hvor lover og regler er brutt. Men vi mener likevel at det er bedre å ha strenge prosesser for kvalifisering enn ikke å ha det. Vi har valgt å ta en foregangsrolle i dette arbeidet.
Gjennom tidlig involvering av entreprenørene gir vi entreprenørene mulighet til å påvirke løsningene og bidra med innovative og gode løsninger. Filosofien bak denne modellen er at kompetansen sitter i bransjen. Vår gjennomføringsmodell skal fremme kompetansedeling i bransjen og derigjennom bidra til å utvikle anleggbransjen i Norge.
Deltakelse i prosjektet "Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging" er også et eksempel på hvordan vi bidrar til innovasjon og utvikling i anleggsbransjen. Prosjektet er finansiert av Grønn plattform, et samarbeid på tvers i bransjen, og som skal endre måten vi bygger vei på. Målet med prosjektet er å utvikle ny norsk mer bærekraftig teknologi og kompetanse med stort eksportpotensial, som bidrar til at Nye Veier når målet om å redusere klimagassutslipp i byggefasen av vegprosjektet med 50% innen 2030.
Prosjektene finansieres ved bevilgning til Nye Veier over statsbudsjettet. Per 2023 er årlig bevilgning 6,1 mrd. kroner per år. I tillegg finansieres veiprosjektene med bompenger. Andelen som skal finansieres av bompenger, er som hovedregel 30-35% av veiprosjektets totale kostnad.
Nye Veier får en viss likviditetsramme selskapet kan benytte. Dette betyr at vi får en fast tildeling over statsbudsjettet hvert år til å bygge- og drifte vei. Tildelingen er ikke knyttet til spesifikke veiprosjekter, men det er selskapets oppgave å bruke pengene best mulig. Dette betyr at jo rimeligere vi klarer å bygge en gitt veistrekning, jo tidligere kan vi begynne på neste. Nye Veiers finansieringsmodell gjør at selskapet har sterke insentiv til å holde oss innenfor budsjett i det enkelte veiprosjekt. Per 2023 har vi for våre åpnede veiprosjekt redusert kostnadene med 19% sammenlignet med hva som var budsjettert før vi tok prosjektet.
Det er Stortinget som vedtar at et veiprosjekt skal finansieres med bompenger. Nye Veier deltar i arbeidet med å avgjøre bompengesatsene gjennom dialog med lokale og regionale myndigheter. I gjennomsnitt finansierer bilisten 30-35% av et veiprosjekt. Resten finansieres av midlene Nye Veier får over statsbudsjettet.