Nye Veier er et heleid statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet og ble opprettet i 2016. Vi skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier.
Byggestart var i 2019. Første delstrekning, fra Kvål til Skjerdingstad (ca. 3 km) ble åpnet i desember 2021. Hele strekningen ble åpnet for trafikk i juli 2022.
Prosjektets totalkostnad er ca. 1,1 milliard kroner inkl. mva.
Ja, det vil være en bompassering ved Søberg.
Utforming av firefelts vei, med midtdeler og separate trafikkstrømmer, reduserer risikofaktorer som møtende trafikk, kurver, kryss i plan og myke trafikanter. Derfor blir ulykkesrisikoen lavere enn på andre veier, til tross for høyere fart.
Alle hendelser som påvirker trafikken meldes inn til Vegtrafikksentralen. I tillegg kan du motta nyhetsvarsling fra Nye Veier på e-post, Facebook, Twitter og våre hjemmesider. Omkjøringer og endrede trafikkmønstre vil være godt skiltet langs veien.
Bevaring av matjord og reduksjon av klimagassutslipp er sentrale prosjektmål i byggeprosessen. Det skal lages tiltaksplaner for de ulike miljøaspektene. Disse innarbeides i entreprenørens internkontrollsystem.
Vi deltar i Fylkesmannen i Trøndelag sitt prosjekt «Helhetlig tiltaksplan for Gaula» for å ivareta laks og sjøørret. Vi har utarbeidet en godkjent plan for hvordan vi skal ta vare på kvaliteten på matjorda.
Nye Veier har som mål å minimere beslag av jordbruksareal. Noen ganger har vi likevel ikke noe annet valg en å legge vegen over dyrkamark. Dette gjelder fra Kvål til Skjerdingstad.
I samarbeid med bl.a. kommunen og Fylkesmannens landbruksavdeling, har vi drøftet flere alternative løsninger. Den valgte løsningen medfører beklageligvis at deler av veien går over matjord. Totalt 225 mål matjord vil bli omdisponert.
En stor del av strekningen Kvål – Melhus bygges i eksisterende trase. Likevel er det dessverre ikke til å unngå at privat eiendom blir berørt. I noen tilfeller må bygninger innløses. Dette skjer gjennom dialog og forhandling med grunneier, som mottar full økonomisk erstatning.
På strekningen Kvål–Melhus har Nye Veier p.t. kjøpt én gård, åtte hus og én låve.
Føringer for økonomisk erstatning er beskrevet i flere lover, forskrifter og i en rekke rettsavgjørelser. Disse danner grunnlaget for forhandlingene mellom Nye Veier og grunneier. Alle grunneiere behandles i henhold til regelverket. I enkelte tilfeller dekker Nye Veier juridisk bistand til grunneiere som er i forhandlinger om erstatning.
Retningslinjen T-1442/2016 «Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging» fra Klima- og miljødepartementet angir grenseverdier for utendørs støynivå. Denne er Nye veier og alle andre byggherrer pliktet til å følge.
Beregninger vår rådgiver Cowi har fått gjort viser at for strekningen Kvål-Melhus vil økningen i støy knyttet til økt hastighet fra 90 km/t til 110 km/t medfører en økning på 1-2 dB. Og at støy som følge av økt trafikkmengde fra 2025 til 2045 vil øke med 2,5 dB.
Som følge av dette og andre undersøkelser i områder, vil det bli satt i gang støyskjermende tiltak i de mest utsatte områdene langs veien. Mer om dette kan du lese i rapporten.
Boligeiere sine rettigheter i forbindelse med støy er beskrevet i lovverket og gjelder fra reguleringsplanen er vedtatt.
Nye Veier er forpliktet til å iverksette støydempende tiltak både for byggefasen og for den ferdige veien. Slike tiltak kan f.eks. være støyskjermer, voller, støyisolering av fasader, og støydempende tiltak for uteplasser.
En rådgiver fra Nye Veier vil komme på befaring og kartlegge hvilke individuelle støytiltak din eiendom trenger for å imøtekomme støykravet.
I byggefasen setter reguleringsplanen krav til hvor mye støy som tillates og når det kan jobbes. Vi vil varsle om det blir behov for støyende arbeid utover kl 19 om kvelden til kl 07 om morgenen.