E16 fra Skaret til Hønefoss
Fra Skaret til Sundvollen
Nye Veier overtok planlegging av strekningen fra Skaret til Høgkastet fra Statens vegvesen. Hole kommune vedtok denne reguleringsplanen i desember 2017. Strekningen er på 8,7 kilometer.
Dette var ikke en del av det FRE16, som ble planlagt av Statens vegvesen og Bane NOR. Nye Veier mener det er mulig å bygge ny E16 mellom Skaret og Høgkastet innenfor den økonomiske rammen, som var bevilget til fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Høgkastet-Hønefoss.
Nye Veier undersøker muligheten for å gjenbruke deler av dagens E16 mellom Skaret og Høgkastet og utvide til 4- felt. Gjenbruk av dagens vei kan bidra til lavere kostnader, og gi mer vei for pengene. Det blir mindre bruk av de innsatsfaktorene, som bidrar til utslipp av CO2. Høyere sikkerhet i trafikken og færre negative konsekvenser for klima og miljø er positive sider av prosjektet.
Fra Sundvollen til Hønefoss
Denne strekningen var en del av FRE16 prosjektet i regi av Statens vegvesen og Bane NOR. Reguleringsplanen er vedtatt med fire felts vei, og veien er dimensjonert for en fart på 110 km/t.
Ny E16 planlegges med fullt kryss ved Elstangen sørvest for Sundvollen. Veien føres videre på bru over Kroksund, ca. 700 meter sørvest for der dagens E16 krysser Kroksund. Videre inn i tunnel fram til Bymoen. Fra Bymoen planlegges vei og bane i felles trasé over Helgelandsmoen fram til Styggedalen sør for Hønefoss. Her blir det kryss med rv. 35. Derfra vil E16 gå delvis i dagens trasé fram til nytt kryss med rv. 7 på Ve litt nord for Hønefoss.