Anbefaler delvis gjenbruk av eksisterende E39 over Kvinesheia
Det er konklusjonen fra Nye Veier, som planlegger ny E39 i forlengelse av prosjektet i Lyngdal som er under utbygging, og frem til kommunegrensen mellom Kvinesdal og Flekkefjord. Nå legges det opp til at ca. 7 kilometer eksisterende vei og tilhørende konstruksjoner kan gjenbrukes. Det tilsvarer cirka 25 prosent av dagens vei.
Matjord som blir berørt av det nye veianlegget blir gjenbrukt i prosjektet. Det er planlagt tre områder langs veien som vil bli tilrettelagt for reetablering av matjord. Disse områdene ligger i tilknytning til eksisterende jordbruksdrift, og blir opparbeidet med bruk av egnede overskuddsmasser fra anlegget før pålegging av matjord.
Det er også i stor grad planlagt å gjenbruke steinmasser langs veien. Herunder voller langs E39 i Høylandsdalen, på Håland og på Frøytland. Disse vollene vil være en god måte å gjenbruke stein på ettersom de vil fungere både som støyskjerming mot bebyggelse og naturområder.
Siden høsten 2021 har Nye Veier i samarbeid med Sweco arbeidet med klima og miljø i sin reguleringsplan med konsekvensutredning for E39 fra Lyngdal vest til kommunegrensen Kvinesdal/Flekkefjord. Strekningen er på omtrent 24 km og har planskilte kryss på Oppofte og Frøytland. På strekningen mellom Iddelandsvatnet og Oppofte gjenbrukes omtrent 6,5 kilometer av dagens E39, fordelt på vei i dagen og Vatlandstunnelen.
Begrensing av uønskede effekter på miljø og klima
Nye Veier jobber bevisst med å begrense uønskede effekter for miljø og klima i planlegging av prosjekter. Gjenbruk av vei er et eksempel på å hensynta klima og miljø.
Nye Veier vedtok i 2021 en ny klima- og miljøstrategi for selskapet. Selskapet har blant annet satt seg som mål å være en tydelig pådriver for nyskapende løsninger innenfor dette feltet i samferdselssektoren, og innarbeider dette i alle plan- og utbyggingsprosjekter. I strategien har Nye Veier definert mål for å forbedre bærekraften i prosjektene, og redusere den negative påvirkningen på verdifulle arealer og naturmangfold.
Strategien bygger oppunder Nasjonal Transportplan som overordnet fremmer et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050. I planen er det utviklet fem likestilte mål som skal gi retningen for ressursbruken i planperioden.