Beskrivelse av strekningen Bue til Ålgård
Reguleringsplan for E39 Bue - Ålgård skal bidra til at de sektorpolitiske målene i Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 nås (Det kongelige samferdselsdepartement, 2017).
Nasjonal transportplan sine hovedmål er:
- Bedre framkommelighet for personer og gods i hele landet
- Redusere transportulykkene i tråd med nullvisjonen
- Redusere klimagassutslippene i tråd med en omstilling mot et lavutslippssamfunn og redusere andre negative miljøkonsekvenser
Videre gjelder følgende delmål for planprosjektet:
- Samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt
- Sikre økt framkommelighet og trafikantnytte
- Fornøyd lokalsamfunn, naboer og berørte grunneiere
- Minimere negative effekter for de ikke-prissatte konsekvensene
Ny E39 skal bygges som en firefelts motorvei (H3) og fartsgrense 110 km/t. Det vises til kapittel 4.7 i planforslaget for føringer knyttet til valg av veistandard.
Varslingsgrensen for planarbeidet ble i utgangspunktet satt i grensen for planforslag til kommunedelplan for E39 mellom Lyngdal vest og Ålgård, og utvidet langs utvalgte deler av kommunedelplanen sin korridor. Dette ble gjort for å kunne optimalisere veilinjen og vurdere alternative linjeføringer. Forslaget til detaljregulering ligger i all hovedsak innenfor avgrensningen av kommunedelplanen. Planområdet omfatter noe omlegginger av lokal- og sideveinett.