Om strekningen
Mål for prosjektet
Et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050 er det overordnede og langsiktige målet for transportsektoren i Norge. I Nasjonal Transportplan (2022-2033) er det fem likestilte mål som gir retningen for ressursbruken i planperioden som illustrert i figuren nedenfor.
Ny E18 som planlegges skal bygge opp under disse målene. Dette gjøres ved å legge ny E18 i samme trase som dagens, der det er mulig, for å kunne gjenbruke mer av dagens vei. Fire felts motorvei, med gjenbruk av dagens gir måloppnåelse på fire av målene. Blant annet gir dette mindre arealbeslag og utslipp av klimagasser.
Dagens vei
Det er flere utfordringer med dagens vei. Variasjon i veibredde, bruk av midtdeler og fartsgrense er et resultat av etappevis utbygging og utbedring over mange år. Dagens E18 har midtdeler og forbikjøringsfelt fra Tangen og et stykke sørover til kommunegrensen. Resten av strekningen har tofelts vei uten midtdeler. Fartsgrensene varierer fra 80 km/t til 90 km/t. Variasjonen i veistandard medfører redusert fremkommelighet på deler av strekningen. Dette gjør seg særlig gjeldende ved hendelser på veien, og det er få gode omkjøringsveier på store deler av strekningen. Årsdøgntrafikken ligger på mellom 9 700 og 11 800 (ÅDT, 2023), men er betydelig høyere om sommeren. Trafikkmengden i juli 2023 var på ca. 20 000 kjøretøy per døgn nord for Gjerdemyra. De siste fem årene har det skjedd seks trafikkulykker med personskade på strekningen.
Organisering
Kommunene har siden 2018 inngått i et interkommunalt plansamarbeid (IKP) etter plan- og bygningslovens kapittel 9. Dette ledes av et styre som kan fatte prosessledende beslutninger etter plan- og bygningsloven, som for eksempel varsle planoppstart, sende reguleringsplan ut til offentlig ettersyn og høring, samt anbefale kommunene og vedta forslag til reguleringsplan. IKP består av de åtte kommunene Bamble, Kragerø, Risør, Gjerstad, Vegårshei, Tvedestrand, Arendal og Grimstad. Kommunene har en plankoordinator som koordinerer og samordner kommunenes arbeid i plansamarbeidet.
Nye Veier samarbeider med en ekstern samarbeidsgruppe. Denne gruppen består av Statsforvalter, Agder og Telemark fylkeskommuner, Norges vassdrags- og energidirektorat, Mattilsynet og Statens vegvesen. I tillegg er det et samarbeid mellom Nye Veier og kommunene gjennom styret i det interkommunale plansamarbeidet og dialog med de enkelte kommunene.
Kontaktinformasjon
Har du spørsmål til planarbeidet?
Stian Blindheim, prosjektleder Nye Veier: stian.blindheim@nyeveier.no