Tar med lokalkunnskap og spisskompetanse i ROS-arbeid

Når Nye Veier jobber med risiko og sårbarhet i E6-prosjektet Gyllan-Kvål, bes lokale og regionale fagetater om å dele sin kunnskap om beredskap. På den måten får man den beste ROS-analysen, som er en viktig del av planarbeidet.

Flom er én av mange hendelser man må ta hensyn til når man planlegger ny vei. Dette er en del av arbeidet med risiko- og sårbarhetsanalysen (ROS-analysen). Dette bildet er fra flommen i Bærum i 2016 og illustrerer godt «kjøreforholdene» når det er flom. (Foto: Heidi Bache Stranden)

 

I E6-prosjektet Gyllan-Kvål jobbes det nå med konsekvensutredninger. I den forbindelse utarbeides det en risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse). Hovedformålet med ROS-arbeidet i denne fasen er å få avklart om det er forhold som kan ha betydning for gjennomførbarheten av veiløsningen, og å avdekke om det er forskjeller mellom alternativene ut fra et samfunnssikkerhetsperspektiv.

Resultatene fra ROS-analysen vil bli innarbeidet i konsekvensanalysen. Dette er beslutningsgrunnlaget myndigheter og politikere får fremlagt for å ta stilling til hvilken trasé for E6 som skal velges.

Tverrfaglig analysemøte
Nye Veier og Norconsult, Nye Veiers rådgiver i prosjektet, har arrangert et analysemøte der kommunen, brann, politi, Mattilsynet, NVE og Statsforvalter deltok. Flere aktører var invitert, men på grunn av ekstremværet Gyda var det ikke alle som hadde anledning til å delta. Disse vil da bli involvert i etterkant. Hovedformålet med møtet var å få lokalkunnskap slik at man ikke anbefaler løsninger som skaper ny eller økt risiko.   

NVE og Statsforvalteren har uttalt at de er veldig positive til å få delta på et slikt analysemøte. Oftest får de bare ROS-analysen fremlagt når planen blir lagt ut til offentlig ettersyn. De vurderer det også som positivt at det er stor faglig bredde blant de som deltar og i fagrapportene som ligger til grunn når analysene skal gjennomføres.

Bruker spisskompetanse
Det er en rekke veiledere og standarder som skal følges når det utarbeides en ROS-analyse. Prosjektet benytter derfor spisskompetanse på fagområdet, både i gjennomføringen av analysemøtet og i utarbeidelsen av rapporten. I møtet fikk alle deltakerne anledning til å spille inn farer som de har identifisert for sitt ansvarsområde. Det kan være forhold i omgivelsene som kan påvirke veibyggingen, slik som naturgitte forhold eller infrastruktur. Like viktig er det å få innsikt i risiko for omgivelsene som følge av veibyggingen, som for eksempel endringer i flomsituasjon, akutt forurensing, og fremkommelighet for utrykningskjøretøy.

Basert på innspillene som ble gitt i møtet, vil følgende hovedtema være viktige i det videre analysearbeidet:

  • naturfarer
  • infrastruktur
  • virksomhetsbaserte farer
  • sårbare objekter

I tillegg er det identifisert enkelte særskilte forhold ved planområdet. En av fordelene man har når man jobber med ROS i store vegprosjekt er at man har et svært godt faglig grunnlag å basere rapportene sine på. Det er utarbeidet egne rapporter på blant annet flom, geoteknikk og ingeniørgeologi som er viktige grunnlagsdokumenter inn i arbeidet med ROS-analysen.

Skal gå ytterligere i detalj etter valg av trasé
Når alternativ for vei er valgt, skal det utarbeides en detaljreguleringsplan for strekningen. Da vil man gå ytterligere i detalj, også når det gjelder risiko og sårbarhet. Tema fra sårbarhetsvurderingen vil da tas videre til detaljerte, hendelsesbaserte risikovurderinger. Gjennom dialogen man har i analysefasen og med de faglige innspillene man får i dette arbeidet vil man avdekke behov for risikoreduserende tiltak som må innarbeides i prosjektet og ev. følges opp gjennom plankartet og tilhørende juridiske bestemmelsene, eksempelvis hensynssoner knyttet til flom, drikkevannskilder mv.

Bilder