– Vi mener dette er den beste kryssløsningen for ny E6 i denne delen av Melhus kommune, sier planleggingsleder Jan Olav Sivertsen i Nye Veier.
Et stort kryss «midt på» Hofstad blir oversiktlig og vil gi gode forhold for kollektivtransporten, med busslommer på rampene og pendlerparkering rett ved. Hofstadkrysset kan dessuten bygges skånsomt og krever svært lite jordbruksbeslag, bare om lag fem dekar. Fylkesmannen vil være fornøyd med disse planene, tror Sivertsen.
Fornøyd var også formannskapet i Melhus etter Nye Veiers orientering 23. januar. Her ga samtlige medlemmer, inkludert ordfører, sin umiddelbare støtte til forslaget, og veiselskapet fikk honnør for å ivareta «folk, vilt og dyrkamark». At det nye Hofstadkrysset ville stimulere til næringsutvikling, ble også påpekt av flere.
Ubyggingssjef i Nye Veier, Lars Bjørgård, redegjorde for forslaget og trakk fram to andre kryssalternativer som har vært vurdert, men forkastet.
Et delt kryss («halvkryss») ved overgangsbrua på Skjerdingstad blir uoversiktlig og kommer for nærme jernbanen.
Et tredje alternativ – toplanskryss over Hofstadtunnelen – vil komme i konflikt med både jordbruksinteresser og eksisterende viltkorridor. Denne kryssløsningen vil også ligge for tett inntil bebyggelsen på Søberg og er ugunstig for nordvendte ramper, ifølge Bjørgård.
Formannskapet fikk ellers høre at reguleringsplanen for Kvål–Melhus sentrum trolig vil foreligge i mars i år, og at Nye Veier håper på endelig kommunalt vedtak i juni eller august.
Byggestart for denne 7 kilometer lange E6-strekningen ventes sommeren 2019, hvis veiselskapet godkjenner planene.
For hele utbyggingen mellom Ulsberg og Melhus legger Nye Veier opp til en gjennomføringsplan med fire kontrakter. Følgende framdrift er skissert:
- Kvål–Melhus S
Byggestart: 2019 (sommer)
Fullført: 2020/2021 (årsskiftet) - Gyllan–Kvål
Byggestart: 2021
Fullført: 2024 - Korporalsbrua–Gyllan
Byggestart: 2025
Ferdig: 2027 - Ulsberg–Vindåsliene
Byggestart: 2024
Fullført: 2026