Skyter ikke på Nye Veier

– Skyttere i Rennebu er sindige folk. Om vi mister banen vår til fordel for ny E6, skal vi nok finne alternative løsninger som både skytterne og Nye Veier kan godta

Det sier leder i Rennebu skytterlag, Bjørn Inge Haugset, etter at det ble kjent at den nye E6-traséen mellom Ulsberg og Berkåk vil gå rett gjennom skytebanen i Gammelstødalen, ca. 4 km sør for Berkåk.

1 av 5 er skyttere

– Det er sånt som kan skje, men ny vei må vi ha. For oss er det viktigst å få til smidige ordninger, slik at skytteraktiviteten ikke hemmes, presiserer Haugset.

I Rennebu står skyttersporten uvanlig sterkt. Nesten 20 prosent av de drøyt 2500 innbyggerne i kommunen er medlemmer av skytterlaget som har en stolt historie på over 150 år.

Saken fortsetter under bildet.

Treffer noen uansett

– E6-traséen vil uansett treffe noen, sier Nye Veiers utbyggingssjef Lars Bjørgård.

På et godt besøkt informasjonsmøte i Rennebuhallen opplyste Bjørgård at dialogen er i gang med skytterlaget, og at ulike løsninger vurderes for å erstatte dagens bane.

En mulighet er å bygge opp et anlegg et annet sted i kommunen. Det kan også være aktuelt å beholde skytebanen i samme område, men selvfølgelig flytte den i forsvarlig avstand til veilinja.

Det moderne og velholdte anlegget eies av Rennebu og Innset skytterlag i fellesskap. Det er bygd opp gjennom mange år ved hjelp av utallige dugnadstimer.

Kostnader ned – nytte opp

På møtet orienterte Nye Veier også om en rekke andre forhold ved E6-utbyggingen mellom Ulsberg og Melhus. De ca. 120 frammøtte fikk høre hvordan det statlige veilskapet arbeider for å få kostnadene ned og samfunnsnytten opp i prosjektet.

Videre ble de informert om konkrete innsparingsforslag og planforandringer, både i Rennebu og i E6-kommunene nordover: Midtre Gauldal og Melhus.

I Rennebu kan mange hundre millioner kroner spares med traséndringer. Den mest omtalte har vært strekningen forbi Berkåk som Nye Veier ønsker å legge øst for Buvatnet, og ikke på den regulerte vestsida. I tillegg går veiselskapet altså inn for å endre traséen mellom Ulsberg og Berkåk (ca. 16 km).

Dette forslaget går ut på å flytte veilinja nordøst for Dovrebanen for dermed å slippe betydelige investeringer i bruer og tunneler. Samtidig unngås svært sidebratt terreng mellom Ulsberg og Storpynten. Et annet viktig poeng er at veien i stor grad kan anlegges i dette området uten å ta hensyn til eksisterende E6-trafikk.

Dropper ny bru over Stavåa?

Med en slik løsning vil det bli firefelts motorvei med 110 km/t fra Vindåsliene og nesten helt til Ulsberg. Denne veilinja kan også gjøre det mulig droppe ny bru over Stavåa. Dagens bru stammer fra krigen og er en av de mest brysomme flaskehalsene på E6 i Trøndelag.

– Vi vurderer om veien kan følge jernbanen der denne krysser Stavåa. Nå avklarer vi med Fylkesmannen og NVE om samme fylling kan benyttes til E6, sier Bjørgård.

Nye Veier planlegger byggestart i Rennebu/Midtre Gauldal i 2024 (Ulsberg–Vindåsliene). Målet er at hele strekningen fra Ulsberg til Melhus skal være ferdig innen 2027.

 

SINDIG: Bjørn Inge Haugset leder Rennebu skytterlag. Bak ses Nye Veiers Lars Bjørgård i samtale med en av de frammøtte på det åpne møtet 1. november.

Bilder