Sammen for ny E6
ÅSEN: Nye Veiers utbyggingssjef, Jørund Gullikstad, møtte statsråden i Vassmarka, nord for Åsen i Levanger kommune. Her orienterte Gullikstad om den komplekse E6-utbyggingen forbi Åsen, om kostnadsreduksjoner, samt grensesnittet mellom Nye Veiers sørvendte prosjekt og det pågående E6-arbeidet nordover, i regi av Statens vegvesen.
LANGSTEIN: Kanskje landets mest sårbare E6-parti. – Skjer det ras eller ulykker som stenger denne smale og dårlige veien, er Norge delt i to, advarte daglig leder i Børstads Transport, Tor Jakob Reitan. Fra venstre: Jørund Gullikstad, ordfører i Stjørdal, Ivar Vigdenes og samferdselsministeren.
VED FORBORDSFJELLET 1: Den 7,6 km lange Forbordsfjelltunnelen blir Midt-Norges lengste – og er helt sentral i Kvithammer-Åsen-prosjektet. Ny E6 vil komme i området statsråden peker på. Innhogget blir i fjellet rett bak (ved Nedre Hollan), og tunnelen kommer ut i Vuddudalen. Forbordsfjelltunnelen, sammen med den kortere Vangtunnelen i Åsen, vil kreve et uttak på 3,2 millioner kubikkmeter stein (se prosjektfakta under).
VED FORBORDSFJELLET 2: Stjørdalsordfører Ivar Vigdenes (Sp) er pådriver for ny E6 og legger stor vekt på samfunnsnytten ved Kvithammar-Åsen-prosjektet. Vigdenes er også erklært tilhenger av Nye Veier. Derfor: Ren idyll i møte med statsråden under trøndersk sommersol.
I TRONDHEIM: På et næringslivsseminar i Veidekkes lokaler orienterte Jørund Gullikstad om Nye Veiers prosjekt- og kontraktstenkning (t.v. Ketil Solvik-Olsen). Ifølge Gullikstad er planen å utlyse første kontrakt i desember i år, og NV legger opp til at entreprenør kan by på og gjennomføre begge strekninger: Ranheim-Værnes og Kvithammar-Åsen. Utbyggingssjefen gjorde det ellers klart at hele Ranheim–Åsen-utbyggingen skal foregå i samme tidsrom – mellom 2019 og 2024/25 – og at entreprenør blir valgt neste sommer. Mest sannsynlig blir det signert samhandlingskontrakt med én entreprenør i prosjektutviklingsfasen.
ASFALT: Ketil Solvik-Olsen er også «asfaltens minister» og ble vist rundt i Veidekkes avanserte asfaltlaboratorium i Trondheim. Det er i internasjonal toppklasse, mener asfaltforskerne. De håper på mer oppmerksomheten om drift og resultater – blant annet fra Nye Veier.
Bildet øverst:
HABIL: Samferdselsministeren er en habil sjåfør og valgte selv å kjøre Nye Veier-bilen – helt uten fartsoverskridelser.
FAKTA:
E6 Kvithammar-Åsen
Opplysningene er basert på Nye Veiers pågående optimaliseringsarbeid med reduserte kostnader og økt samfunnsnytte:
- 20 km firefelts motorvei i Stjørdal og Levanger
- Veibredde: 18,8 m (jf. Normalveien).
- Dimensjoneres for 110 km/t
- To tunneler:
– Forbordsfjelltunnelen: 7,6 km
– Vangtunnelen: 1,9 km - Løsmasser: 400 000 m3
- Fjell: 4 mill. m3 (tunnel: 3,2 mill. m3)
- I hovedsak ny trasé i jomfruelig terreng
- Største utfordring: kvikkleire på store deler av dagstrekningen
- Kryss- og bruløsninger under vurdering
- Årsdøgntrafikk (ÅDT): ca. 10 000
- Reisetid reduseres fra 19 til 10 minutter*
- 2 bomstasjoner
- 50 % bompengefinansiert
- Kommunedelplaner utarbeidet
- Reguleringsplaner kreves før byggestart
* Blant Nye Veiers prosjekter er E6 Kvithammar-Åsen rangert som et av de aller mest samfunnsnyttige.
Se analysen her
Hvor går traséen Kvithammar-Åsen ?
Se denne videoen