– Rimeligere vei til økt nytte

– Den sikreste muligheten for rask E6-utbygging mellom Ulsberg og Melhus er å redusere kostnadene og øke samfunnsnytten.

Dette var Nye Veiers klare budskap til Melhus formannskap under et orienteringsmøte 12. juni. Her gjorde utbyggingssjef Lars Bjørgård det klart at kostnadsreduksjoner er nødvendig for å få Ulsberg–Melhus oppover på Nye Veiers prioriteringsliste. Der er prosjektet nå plassert nest nederst.

– Greier vi å kutte kostnadene med 20 prosent, kan ny E6 være ferdig i 2027. Klarer vi det ikke, er det fare for at prosjektet må utstå til 2035, sa Bjørgård, og slo fast:

– Kunsten er å bygge rimeligere vei til økt nytte!

Kryss ut på Ler?

Nye Veier har de siste månedene gått grundig gjennom hva som kan endres, både for å gjøre veiutbyggingen rimeligere, og samtidig mer nyttig for samfunnet. Gjennom Melhus gjelder dette særlig tiltak knyttet til:

  • Kryssendringer
  • Bruforkortelser
  • Traséjusteringer
  • Flomsikring (200 årsflom)

Det mest besparende av alle tiltak (375–400 mill.) vil være å ta vekk det planlagte toplanskrysset på Ler. Denne endringen innebærer også relativt store fordeler for jordvernet, men er kontroversiell fordi kommunen i så fall må nøye seg med to hovedkryss langs E6: Hovin og Skjerdingstad.

– Vi er klar over dette kan være utfordrende, men på norske motorveier bygger vi generelt for mange kryss for tett på hverandre. Dette er helt annerledes i Sverige og Danmark, sa Bjørgård til formannskapet. Han minnet også om at lokalveinettet, med dagens E6, blir svært godt, og at avstanden mellom de eventuelle hovedkryssene i Melhus ikke blir avskrekkende lang.

– Men det er viktig for meg å understreke at ingenting besluttet i denne saken. Vi er i en prosess, der vi ønsker dialog og et nært samarbeid med kommunen, poengterte Bjørgård.

Ny løsning på Skjerdingstad?

Han fortalte formannskapet at Nye Veier også venter en rask avklaring på hva som skal skje med den såkalte «missing link», det vil si strekningen mellom Melhus sentrum og Skjerdingstad. Blir ansvaret for denne utbyggingen lagt til Nye Veier, ser selskapet for seg at toplanskrysset på Skjerdingstad kan legges utenom dyrkamark rett sør for næringsparken i området. Dette vil blant annet bety at brua ved dagens kryss kan beholdes.

Utbyggingssjefen ville for øvrig «se på alle relevante bruer», med sikte på å bygge dem så korte som mulig – både for å redusere kostander og for å begrense bruken av betong som produseres med betydelig CO2-utslipp.

Et annet tiltak er å finne smartere, rimeligere og bedre løsninger for å flomsikre den nye veien langs Gaula.

Trasé- og kurvaturjusteringer er også aktuelt på enkelte steder, særlig ved Hovinkrysset og Øya. Hensikten er å legge til rette for en hastighet på 110 km/t. Etter Nye Veiers oppfatning, er fartsøkning et av de viktigste tiltakene for å få opp samfunnsnytten i Ulsberg–Melhus-prosjektet.

En traséndring fra Losen til Skjerdingstad blir ikke aktuell å gjennomføre fordi grunnforholdene (kvikkleire) gjør det umulig å bygge vei i dette området.

Tunnelen på vestsiden av Gaula blir derimot bygd som planlagt, mens «grensetunnelen» mellom Midtre Gauldal og Melhus (Støren–Gyllan) kan få en annen utforming enn reguleringsplanen legger opp til. Her vurderer Nye Veier å beholde dagens E6 som sørgående løp og oppgradere det til 100 eller 110 km/t. En ny tunnel bygges som planlagt i fjellet over, men «bare» som nordgående løp. Beregnet innsparing: 350–450 millioner kroner.

Møte på Ler

I diskusjonen etter Nye Veiers orientering var det som ventet krysset på Ler som først og fremst opptok formannskapets medlemmer. Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) kalte fjerningsforslaget «inngripende» og stilte spørsmål om slike kostnadskutt ville gjøre noe fra eller til på Nye Veiers prioriteringsliste.

– Kanskje bør vi «rent kynisk» holde fast ved tidligere planer, antydet Krogstad. Samtidig takket han Nye Veier for god dialog og lovte en skikkelig kommunal prosess.

– Jeg er sterk tilhenger av lokaldemokratiet, også i saker som dette. Men det forplikter, og vi må aldri bli navlebeskuene, fastslo Krogstad.

Nå legger kommunen opp til åpent informasjonsmøte – på Ler.

Foto over:
Formannskapet i Melhus blir orientert av Nye Veiers Lars Bjørgård (stående). Foran ses artist Tore Johansen (The Julekalender m.m.) som representerer den tverrpolitiske Melhuslista.

 

Bilder