Planprogram for E6 Ulsberg–Vindåsliene

Nye Veier har lagt fram planprogram for E6 Ulsberg–Vindåsliene. Ambisjonen er å starte bygging i 2024 og fullføre veien i 2026/2027.

Dagens E6 mellom Ulsberg i Rennebu og Vindåsliene i Midtre Gauldal er en tofelts vei med varierende standard. Strekningen er sterkt ulykkesbelastet og har stedvis nedsatt fartsgrense. I 2016 ble det vedtatt reguleringsplan for ny 2–3-felts E6 på samme strekning i regi av Statens Vegvesen. Denne reguleringsplanen vil bli opphevet når ny plan vedtas.

Nye Veiers Ulsberg–Vindåsliene-prosjekt er ett av fire i E6 sør-utbyggingen fra Ulsberg til Melhus sentrum. Viktige deler av reguleringsarbeidet er allerede utført, men for å komme høyere opp på Nye Veiers prioriteringsliste må prosjektet optimaliseres og samfunnsnytten styrkes. Det vil i hovedsak si:

  • Kostnadsreduksjoner (20 prosent) – med traséendringer, færre/endrede kryss, kortere nye tunnelløsninger
  • Kortere reisetid med økt hastighet (mest mulig 110 km/t)
  • Bedre trafikksikkerhet (med fire felt og doble tunnelløp)

Følgende framdrift er skissert for delstrekningen Ulsberg–Vindåsliene:
Byggestart: 2024
Fullført: 2026/2027

Formål
Formålet med planarbeidet er å skaffe et formelt grunnlag for bygging av ny E6. Denne veien skal sikre at fremtidig vegtrafikk, omgivelser og miljø langs hele strekningen ivaretas på best mulig måte. Den skal gi bedre fremkommelighet og bedre trafikksikkerhet for alle kjøretøy. Det oppnås ved å:

  • redusere ulykkesrisiko på E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene
  • forkorte reisetida og bedre forutsigbarheten for langdistansetransporter
  • legge til rette for overføring av lokal trafikk fra E6 til lokalvegsystem
  • legge til rette for god nærings- og samfunnsutvikling og forutsigbar arealbruk

Aktuelle arealformål i planen vil bl.a. være:

  • Bebyggelse og anlegg
  • Samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur
  • Grønnstruktur
  • Landbruk-, natur- og friluftsområder
  • Bruk og vern av sjø og vassdrag

Framdrift:
Mai 2018: Varsel om oppstart av planarbeid, utlegging av planprogram til offentlig ettersyn og høring
Mai/juni 2018: Felles, åpent informasjonsmøte for begge kommunene
Mai 2018: Innledende kontakt med berørte grunneiere og øvrige interessenter.
Juni-august 2018: Fastsetting av planprogram
Vår, sommer og høst 2018: Registreringer (geotekniske, arkeologiske undersøkelser, befaringer m.m.)
Vår, sommer og høst 2018: Utarbeidelse av reguleringsplanforslag med plankart, planbeskrivelse, konsekvensutredning, ROS-analyse og bestemmelser
Januar/februar 2019: Politisk 1.gangs behandling og offentlig ettersyn av reguleringsplanforslag i Rennebu kommune og Midtre Gauldal kommune
Januar/Februar 2019: Åpne informasjonsmøter (Midtre Gauldal og Rennebu kommune)
April 2019: Politisk amdre gangs behandling og vedtak av reguleringsplanen i Rennebu kommune og Midtre Gauldal kommune

Les hele planprogrammet her

Les vedlegg med plangrense her

 

 

Foto øverst:
STAVÅBRUA: Den tyskbygde brua mellom Ulsberg og Berkåk er blant de mest trafikkfarlige punktene på dagens E6. Nye Veiers forslag til nord-østlig veitrasé gjennom Rennebu løser problemet.