På E6-tokt med fylkesmannen

– Jeg har sans for veifolk, men venter at de tar hensyn til jordvernet! fastslår Anne Berit Lein ved fylkesmannens landbruksavdeling.

Som veteranrådgiver hos statens representant i Trøndelag, er Lein godt kjent med både tidligere og aktuelle E6-planer i landsdelen. Nylig var hun og tre fylkesmannskolleger på befaring langs den 19 kilometer lange traséen som Nye Veier foreslår for firefelts motorvei mellom Kvithammar og Åsen.

Midt-Norges lengste tunnel

– Her vil nyveien skjære gjennom god dyrkajord og verdifullt kulturlandskap, påpeker Lein under en en stopp ved gården Øvre Holan (foto under).

På denne eiendommen, nordøst for Kvithammar, planlegges påhugget for Midt-Norges lengste tunnel: Forbordsfjelltunnelen.

Den får en lengde på 7,8 kilometer, blir bygd med to løp og dimensjoneres for 110 km/t, som hele strekningen ellers. Tunnelarbeidet vil vare i tre–fire år. Når den og resten av nyveien er fullført i 2025/2026, kan reisetida mellom Kvithammar og Åsen nesten halveres, fra 19 til 10 minutter.

Og ikke minst: Dagens trafikkfarlige og sårbare E6 gjennom Langstein blir lokalvei.

Også for landbruket innebærer Forbordsfjelltunnelen fordeler, mener Anne Berit Lein.

– Jeg er glad for at tunnelløsningen er valgt. Det gamle forslaget, med ny vei i gammel E6-trasé gjennom Skatval, var svært uheldig for jordvernet.

 Åsen øst er vanskeligst

– Hvilke deler av Nye Veiers gjeldende traséforslag mener du er mest problematisk sett fra landbrukets side?

– Det er veilinja som planlegges øst for Åsen. Den berører tre store driftsenheter og får betydelige konsekvenser for jordbruket. Her er det ikke bare snakk om antall dekar dyrkamark som bygges ned og erstattes, men om framtidige muligheter for drift. Vesentlige avbøtende tiltak må til for å løse dette, mener Lein.

– Desto viktigere med befaringer som i dag, mellom utbygger og sektormyndigheter?

– Ja, felles forståelse er vesentlig. Vi må se ting i sammenheng i terrenget for å forstå hvordan planer kan bli til ferdig vei.

Fra fylkesmannens miljøavdeling understrekes også betydningen av dialog og praktiske befaringer mellom planleggere og myndigheter.

– Dette er veldig verdifullt og gir oss en helt annen forståelse av tiltakene, sier seniorrådgiver Maia Vardenær, og framhever den gode kontakten mellom Nye Veier og miljøavdelingen.


ØVRE HOLAN: I terrenget over bilen planlegges påhugget for Forbordfjelltunnelen. Det er trukket noe nordover i de siste planene, blant annet for å redusere ulemper med støy. Nye Veiers utbyggingssjef Jørund Gullikstad orienterer fylkesmannens seniorrådgivere. Fra venstre: Laila Marie Sorte (landbruk), Anne Berit Lein (landbruk), Maia Vardenær (miljø) og Beate Sundgård (miljø).


KVITHAMMAR: E6-traséen mellom Kvithammarkrysset og Forbordsfjelltunnelen planlegges i den nordlige (høyre) delen av bildet. Bak passerer Trønderbanen.


VUDDUDALEN: I det lave høydedraget midt på bildet kommer Forbordsfjelltunnelens nordlige påhugg. Gjennom Vuddudalen bygges ny E6 i den østre dalsiden (t.v.).


SJØØRRET: Miljøavdelingens Maia Vardenær. (t.v.) og Anne-Lise Bratsberg fra Nye Veier (rådgiver, ytre miljø) inspiserer elva Vulu (13,7 km lang) som også renner inn i Vuddudalen. Vulu er viktig for produksjon av sjøørret, og det gjelder bl.a. å sikre vanngjennomstrømming i stikkrenner. Fylkesmannens miljøavdeling er tilfreds med at store deler av den nye veitraséen vil ligge lengre unna Vulu enn dagens E6 gjør. 


ÅSEN ØST: Nye Veiers anbefalte E6-linje går over dette området øst for Åsen.

 
KRYSS: E6-planene gjennomgås på rasteplassen ved Kvithammarkrysset. Krysset er tenkt opprettholdt som i dag med nødvendige tilpasninger. I dette området skal best mulig løsning for fylkesvei også utredes.  

Bilder