Østlig trasé forbi Berkåk?

Det kan bli aktuelt å legge E6-traseen øst for Buvatnet ved Berkåk, opplyste Nye Veier på et informasjonsmøte i Rennebuhallen 31. mai.

Ifølge veiselskapet innebærer flyttingen fra vest til øst en besparelse på flere hundre millioner kroner. Dette kan bidra til høyere prioritet og tidligere utbygging. Planen er å starte bygging i 2021/22, med ferdig motorvei Ulsberg–Melhus i 2027.

På informasjonsmøtet fikk de rundt 100 frammøtte også vite at østalternativet gjør det mulig å øke hastigheten fra 90 til 110 km/t mellom Ulsberg og Vindåsliene. Med den nye traséen slipper Nye Veier dessuten å investere i bru nord for Buvatnet og tunnel forbi Berkåk – og et enklere toplanskryss kan bygges øst for jernbanen.

Fordeler for Rennebu

For Rennebu kommune vil endringsforslaget ha mange fordeler, mener Nye Veier. Blant de viktigste er:

  • Økt kapasitet på ny E6
  • Bedre forhold for boligområder i Berkåk nord
  • Færre boliger må innløses
  • Bedre forhold for Buvatnet som friluftsområde
  • Fjerner E6 som barriere mellom boligområde og Buvatnet
  • Bedre støyforhold totalt sett for Berkåk
  • Større fleksibilitet for tilknytning av Fv. 700 mot nytt kryss.
  • Kan gi flere muligheter for sentrumsutvikling

Utfordringer for kommunen

Nye Veier er også godt kjent med utfordringene Rennebu kommune vil stå overfor hvis nye E6 bygges øst for Buvatnet. Blant de mest sentrale er at veien flyttes enda lenger unna sentrum, det vil si ca. 600 meter østover i luftlinje.

Ny trasé på østlig side betyr selvsagt også at andre blir negativt berørt av utbyggingen. I tillegg blir et kryss i sør (Skaumdalen) tatt bort, og kommunen må i så fall endre tidligere planer i dette området, for eksempel et areal for næringsutvikling.

– Men alt i alt mener vi det er flere fordeler enn ulemper med det østlige veivalget. Dessuten er det helt umulig å bygge ny vei gjennom dette dalføret uten at noen eller noe «kommer i veien», poengterte utbyggingssjef Lars Bjørgård og planleggingsleder Jan Olav Sivertsen på informasjonsmøtet i Rennebuhallen.

Spørsmål fra salen – svar fra Nye Veier:

Blir det 110 km/t gjennom krysset ved Berkåk?
Svar: Ja, ingen fartsbegrensning i slike kryss.

Hva skjer med tilkomsten til kommunes campingplasser?
Svar: Dagens direkte avkjøring forsvinner og det lokale veisystemet vil ivareta «nærtrafikken». Så blir det mulighet for skilting til campingplasser og andre servicetjenester.

Er det Vegvesenets gamle planer som nå relanseres?
Svar: Til en viss grad, men ikke en lang og dyr tunnelløsning som lå i disse planene.

Hvor bred blir firefelts veien?
Svar: Nye Veier vurderer generelt å bygge noe smalere enn dagens standard legger opp til.

Hva med støy fra den nye motorveien?
Svar: 110 km/t gir noe mer støy. Men kravene til støyskjerming er de samme som for lavere hastigheter, og vi må sørge for nødvendige tiltak hvis støygrensene overskrides.

Har dere sett på muligheten for å bygge ny E6 nordover fra Ulsberg uten tunnel, med en østlig traséløsning?
Svar: Nye Veier har ikke vurdert dette, men vi tar med oss innspillet og ser på alle muligheter.

Blir det satt opp bufe- og viltgjerder?
Svar: Der veien deler opp gårdsbruk, blir det gjerde. For vilt vil gjerder og andre tiltak bli vurdert i samarbeid med viltnemda lokalt, fylkesmannen og jernbanen.

Er det realistisk å få til alt dette innen 2027?
Svar: Ja, det vil gå bra!

SER MANGE FORDELER

– Når øst-forslaget modnes, ser jeg mange fordeler.

Det sier Trond Jære, tidligere Rennebu-ordfører, nå strategirådgiver i kommunen og drivkraft i det interkommunale samarbeidsorganet byggvei.no.

Ifølge Jære angår E6-utbyggingen hele lokalsamfunnet, og åpne informasjonsmøter er derfor en viktig del av beslutningsgrunnlaget, mener han.

– Nå har vi mulighet til å få en skikkelig vei i et langt perspektiv. Da blir kjøretida mellom Berkåk og Trondheim rundt tre kvarter, og Rennebu blir langt mer tilgjengelig og attraktiv for boligbygging og næringsutvikling. Det er dette som kalles regionforstørring, forklarer Jære.

Et annet sentralt argument for ny og bedre E6 er trafikksikkerheten. Jære minner om at brannvesenet (frivillig) i gjennomsnitt rykker ut til trafikkulykker hver 14. dag. Dette gjør naturligvis stort inntrykk på alle involverte.

– Vi ligger på norgestoppen i dårlig vei, og bedre blir det ikke med 30 prosent tungtrafikk. I tillegg kommer den massive turisttrafikken på sommerstid, den mest trafikkfarlige tida hos oss, sier Jære.


Nye Veier møter Rennebu: Planleggingsleder Jan Olav  Sivertsen (t.v.), utbyggingssjef Lars Bjørgård, ordfører Ola Øie (Ap) og strategirådgiver Trond Jære.


Bra oppmøte: Rundt 100 var til stede på informasjonsmøtet i Rennebuhallen.


«Øst-entusiast»: Jostein Berntsen – rennbygg, tidligere  stortingsrepresentant og ivrig tilhenger av ny E6 øst for  Buvatnet.