Nye Veier faktakorrigerer

Nye Veier i Trøndelag deltar ikke i den partipolitiske debatten om selskapet. Men vi vil praktisere et aktivt faktakorrektiv i mediene for å tilbakevise myter, misforståelser og direkte feil om Nye Veier. Under svarer vi Trønder-Avisa, Adresseavisen og Opdalingen.

7. april gikk følgende innlegg fra Nye Veier til Trønder-Avisa, Nord-Trøndelags største avis med hovedkontor i Steinkjer:

NYE VEIER HAR PRIORITERT

– Vi aner ikke hvordan Nye Veier vil prioritere, hevder SPs Marit Arnstad overfor Trønder-Avisa (6. april), etter at Nasjonal transportplan ble lagt fram.

Denne uttalelsen hører naturligvis hjemme i den partipolitiske debatten som Nye Veier ikke tar del i. Men som selskapets prosjektdirektør for E6-utbyggingen i Trøndelag, vil jeg gjerne presisere:

Det er gjentatte ganger fastslått at E6 nord-utbyggingen fra Ranheim til Åsen er prioritert for snarlig utbygging. Dette betyr at vi for tida gjennomfører en rekke tekniske og samfunnsøkonomiske analyser for å optimalisere prosjektet. Ikke minst er det en vesentlig ambisjon å redusere kostnadene med 20 prosent (tidligere anslag: 13 milliarder kroner).

Til høsten utlyser vi tilbudskonkurranse, og neste vår engasjeres totalentreprenør.
Så blir det byggestart i første del av 2019. Fem–seks år etter er strekningen fullført som sammenhengende firefelts motorvei med doble tunnelløp, inkludert 7 kilometer gjennom Forbordsfjellet.

Det svært omfattende E6 sør-prosjektet mellom Ulsberg og Melhus blir også av stor betydning for infrastrukturen i det nye, samlede Trøndelag.

Her er kostnadsanslaget så langt 15 milliarder kroner, men tidspunktet for byggestart er ennå ikke bestemt. Strekningen skal imidlertid være ferdig om 10 år, i henhold til Nye Veiers målsettinger.

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan
Nye Veier, E6 Trøndelag

 

Innlegget under ble sendt Adresseavisen 7. april. Adressa er Midt-Norges dominerende mediehus og enerådende avis i Trondheim.

E6-UTBYGGING FRA 2019

I Adresseavisen 6. april er Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Karianne Tung «lite imponert» over Nasjonal transportplan (2018–2029). Hun mener regjeringen er mest opptatt av å «pynte brura» når den kun fullfinansierer 23 av 43 store vei- og baneprosjekter i planperioden.

Det er Tungs selvfølgelige rett å gi uttrykk for slike oppfatninger, og Nye Veier vil ikke blande seg i det partipolitiske ordskiftet. Vi finner imidlertid grunn til å påpeke følgende faktum:

Utenom Nasjonal transportplan har staten i samme tiårsperiode stilt til rådighet inntil 29 milliarder kroner for å bygge ut E6 nord og sør for Trondheim. Det vil si drøyt ti mil ny motorvei (hovedsakelig fire felt) mellom Ranheim og Åsen og Ulsberg–Melhus.

I Nye Veier er vi i full gang med det komplekse planarbeidet for denne betydelige utbyggingen. Blant alle tekniske utredninger og analyser inngår også en klar ambisjon om å øke samfunnsnytten og redusere kostnadene med 20 prosent.

Byggestart (Ranheim–Åsen) blir første del av 2019, og fem–seks år etter er E6 nord fullført. For E6 sør er tidspunkt for byggestart ennå ikke bestemt, men om 10 år skal også denne strekningen være ferdigbygd, i henhold til Nye Veiers målsettinger

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan
Nye Veier, E6 Trøndelag

 

Opdalingen mottok dette innlegget fra Nye Veier 6. april. Opdalingen er én av to aviser med Oppdal og Rennebu som nedslagsfelt.

I OVERKANT PESSIMISTISK

Opdalingens redaktør er på lederplass (5. april) i overkant pessimistisk for hvordan det vil gå med Nye Veiers utbyggingsprosjekter: «… en framtidshorisont så fjern at mange av dagens bilførere i beste fall er gått av med pensjon, i verste fall ligger seks fot under, før prosjektene ferdigstilles,» skriver redaktøren.

Disse dystre spådommene kan det kan være vanskelig å argumentere mot fordi ingen av oss har noen livslengdegaranti, som kjent. Og de fleste av dagens 60+ bilister er kanskje pensjonister når Nye Veier har fullført E6-oppdraget sitt i Trøndelag. Men redaktøren (52) og mange med ham kan ta i bruk den nye motorveien mellom Ulsberg og Melhus om ca. ti år.

Jeg sier ikke at dette er kort tid, og forstår skuffelsen over at Nye Veier har prioritert E6-utbyggingen nord for Trondheim (Ranheim–Åsen) foran Ulsberg–Melhus. Dette betyr imidlertid ikke at E6 sør er glemt på noen som helst måte.

I Nye Veier arbeider vi tvert om intenst med en rekke utredninger og kost-nytte-analyser, slik at dette særdeles store og viktige veiprosjektet i enda større grad lar seg forsvare samfunnsøkonomisk. En vesentlig del av dette er å redusere kostnadene med 20 prosent (fra tidligere anslag på 15 milliarder kroner).

Denne «optimaliseringen» skal vi få til, i tett samarbeid med berørte kommuner og øvrige interessenter. La det ikke herske tvil om det. I dag kan jeg imidlertid ikke svare presist på når det blir byggestart på E6 sør.

Men i 2027 – kanskje før – kan Opdalingens reportasjebil (selvstyrt?) rulle ut på den flotte nyveien. Og ennå har nok redaktøren flere yrkesaktive år igjen.

Med optimistisk hilsen
Johan Arnt Vatnan,
Nye Veiers prosjektdirektør for E6 Trøndelag