Nye Veier åpner unikt Melhus-kontor

Nye Veier åpner prosjektkontor på Melhus. Herfra skal E6-utbyggingen mellom Kvål og Melhus sentrum ledes med unik samhandling.

– Disse lokalene er midt i blinken for det vi kaller Integrert prosjektleveranse, eller IPL. Her skal vi som byggherre sitte sammen med entreprenør og rådgiver og arbeide mot felles mål i alle faser av prosjektet, sier Lars Bjørgård, utbyggingssjef i Nye Veier.

(Foto over: Bjørgård (t.h.) med prosjektleder for E6 Kvål–Melhus S, Petter Klungsøyr Angelsen.)

Banebrytende arbeid

Blant flere alternativer valgte veiselskapet å leie drøyt 400 kvadratmeter i en nybygd forretnings- og boliggård på Melhus, med navnet Energiparken. Disse lokalene er store og fleksible nok for IPL-metodikken. Dessuten er beliggenheten perfekt, rett ved den første E6-strekningen Nye Veier bygger ut i Midt-Norge sør for Trondheim. 

Selve anleggsarbeidet mellom Kvål og Melhus sentrum starter høsten neste år, etter et drøyt halvår med utvikling, optimalisering og prosjektering. Entreprenør/rådgiver velges på nyåret 2019. På det meste vil rundt 30 medarbeidere være tilknyttet det nye IPL-kontoret, som etter planen åpner 1. februar 2019.

– Dette blir banebrytende arbeid med stor betydning for kostnadseffektiv og nytenkende veiutbygging, sier Lars Bjørgård.

Han har lang erfaring som veibygger og påpeker at bygge- og anleggsbransjen altfor lenge har vært preget av svak produktivitet, samt destruktiv og fordyrende kontraktsstrid. Derfor er det på høy tid med total samhandling, ifølge Bjørgård. Det vil si forpliktende, tillitsbasert samhandling i hele plan- og byggeprosessen.

Betydelige gevinster

Kvål–Melhus-kontrakten blir et pilotprosjekt i Nye Veier for å etablere IPL som realistisk gjennomføringsmetodikk, med egen – og landets første – IPL-kontraktsmal.

I Norge er dette altså helt nytt i infrastrukturprosjekter, men erfaringer fra bl.a. Australia, USA, Sverige og Finland viser at det er betydelige gevinster å hente.

– Fra disse landene vet vi også at entreprenører og rådgivere som har deltatt i denne kontraktsformen, ikke ønsker seg tilbake til tradisjonelle avtaler. Vi er ganske sikre på at det samme vil skje her i landet, sier Bjørgård.

Ny E6 mellom Kvål og Melhus S skal etter planen åpnes for trafikk ved årsskiftet 2020/2021, med fire felt og 110 km/t. Prosjektet har en samlet kostnad på ca. 1,1 mrd. inkl. mva. Kontraktsstørrelse: ca. 700 mill. ekskl. mva. og vedlikehold.

FAKTA OM IPL
Grunnlaget: Tett samarbeid og økonomiske fellesinteresser mellom partene i prosjekterings- og gjennomføringsfasen, med raske avklaringer til felles beste, basert på prosjektets verdier.

Sentrale elementer:

  • Tidlig involvering av alle viktige aktører. Det vil si når påvirkningsgraden er størst, og kostnadene lavest for å benytte innovativ kunnskap.
  • Risikoområdene avklares tidlig, blir redusert og plasseres hos dem som har størst mulighet til å håndtere risikoen. Avtalen er imidlertid basert på at partenes sterke fellesinteresser vil gjøre bestemmelser om risikofordeling overflødige.
  • Åpen bok mellom deltakerne. Fortjenesten avtales og fordeles tidlig. Hvor stor den blir til slutt, vil avhenge av i hvilken grad prosjektet lykkes.
  • Enkle og tydelige incitamenter for å redusere prosjektkostnader, samt oppnå definerte hovedmål for prosjektet.
  • Deltakerne reduserer sterkt adgangen til å rette økonomiske krav mot hverandre. Det er prosjektet, og i ytterste fall byggherren, som i fellesskap bærer risikoen.
  • Samlokalisering med Big Room (full åpenhet i felles operativt lokale) for samtidig prosjektering.
  • Utstrakt bruk av åpen BIM i hele byggeprosessen, ikke bare i 3D, men i flere dimensjoner som inkluderer framdrift, kostnader, drift og vedlikehold, HMS, ytre miljø, arkeologi, m.m.
  • Utnytte metodene innen Lean Construction, eller «trimmet bygging». Her fjernes sløsing med ressurser og gir byggherren mest verdi for pengene.
  • VDC – Virtual Design & Construction – betyr at veianleggene og byggeprosessen vises i virtuell modell før selve anleggsarbeidet starter.
  • ICE – Integrated Concurrent Engineering (integrert samtidig prosjektering) – en effektiv prosjekteringsprosess utviklet av amerikansk romfartsindustri.

Merk: IPL er en fornorskning av IPD, Integrated Project Delivery. Denne «totale» kontraktsmodellen er utviklet i California og ble først benyttet under sykehusbygging. Her i landet er IPL/IPD så langt bare tatt i bruk av Tønsbergprosjektet som bygger ut Sykehuset i Vestfold.

ENERGIPARKEN: I første etasje til høyre innredes Nye Veiers prosjektkontor i  Melhus sentrum.

Bilder