Ny E6 uten dynamitt

Motorveien mellom Kvål og Melhus sentrum blir bygd uten sprengningsarbeider. Men annen støy er uunngåelig, i likhet med støv og rystelser, fastslår de prosjektansvarlige.

SPØRRELYST: Stort engasjement og spørrelyst på folkemøtet i rådhusets kinosal.

 

– Vi vil gjøre det vi kan for å redusere ulempene. Men dere vil opplagt merke at vi bygger vei. Ikke minst når vi peler og tipper pukk, sa Nye Veiers utbyggingssjef Lars Bjørgård på et folkemøte i Melhus rådhus 30. oktober.

Der orienterte byggherre, entreprenør (Peab) og rådgiver (Cowi) detaljert om E6-utbyggingen og tok imot spørsmål fra de drøyt hundre frammøtte. De fikk høre at Kvål–Melhus-prosjektet nå er i full sving etter offisiell anleggsstart for en uke siden. Så langt er blant annet Loddbekken lagt om inntil videre. Dessuten foregår vann- og avløpsarbeider ved Hofstad, og fylling er i gang ved Hofstadtunnelen med sikte på midlertidig omlegging av E6. Samtidig detaljprosjekteres veiutbyggingen for alle fag, og planer blir lagt for trafikkavvikling og framdrift i detalj.

Parallelt er omreguleringsprosessen i sluttfasen, med høringsfrist for innsigelser og innspill 29. november. På enkelte punkter foreslår Nye Veier visse endringer i forhold til vedtatt reguleringsplan. Viktigst her er at ny E6, ifølge utbygger, bør flyttes noe nærmere Gaula ved Søberg. Blant andre mulige reguleringsendringer er arealjustering for eventuelt sørgående rampe på Kvål samt ny trasé for gang- og sykkelvei forbi Kvål sentrum.

 

Spørsmålene fra salen var mange og varierte:

Hva gjør dere for å dempe farten til tungtransporten? På Søberg, med skolebarn og kryssende vei, kjøres det altfor fort i 40-sone.

Svar: Dette er et viktig tema som vi må følge opp. Men husk at her går det også lastebiler som ikke har noe med E6-prosjektet å gjøre.

 

Hva med stabilitet og kvikkleire i Kvål sentrum?

Svar: Nye Veier tar ansvar for veistabiliteten og samarbeider tett med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) om områdestabilitet. Veiprosjektet vil faktisk ha positiv effekt på områdestabiliteten fordi terrenget blir avlastet i skjæringa forbi Kvål. Veien blir liggende over kvikkleiresonen på denne strekningen.

 

Hvor skal det peles?

Svar: Det blir pelearbeider ved Melhuskrysset (gang- og sykkelbru), Loddbekkbrua og Øverkvålsbrua.

 

Når og hvor lenge vil pelearbeidet for Øverkvålsbrua pågå?

Svar: Etter planen fra september neste år, med rundt to måneders varighet. Vi lover å gjøre dette unna så fort som mulig, men det er avhengig av geoteknikken og trafikkomlegging.

 

Blir av- og påkjøring til næringsparken på Hofstad lagt i rundkjøring?

Svar: Ja, det legger vi opp til.

 

Hvor kommer pukkmasser inn til prosjektet fra?

Svar: Det vil variere noe, men i hovedsak nordfra.

 

Vil stein fra lokale brudd bli benyttet?

Svar: Dette ligger ikke inne i dagens planer.

 

Når blir det anlagt midlertidig rampe på Søberg?

Svar: Her er vi avhengig av været, men forhåpentligvis på nyåret.

 

Blir rundkjøringa sør for Kvål midlertidig?

Svar: Ja, midlertidig for E6, men permanent for fylkesveinettet når E6 videre sørover er ferdig (i 2025/2026). Da kommer det også sørvendte E6-ramper. Det er ikke hensiktsmessig å bygge disse i denne omgang.

 

Hva kan dere si om en mulig «omkjøringsvei» Ler–Klæbu–Ranheim?

Svar: Ikke annet enn at dette er uaktuelt nå. Hvis situasjonen endrer seg, må vi vurdere planer og kryssløsninger på nytt.

 

Blir det gang- og sykkelvei på Kvål i anleggsperioden?

Svar: Ja, den blir opprettholdt, men muligens flyttet 15–20 meter til siden. Her skal vi finne gode løsninger. Myke trafikanter må ha høy prioritet.

 

Ta hensyn
På folkemøtet la entreprenør Peab vekt på at de ser på E6-oppgaven i Melhus med stor respekt.

– Vi er fullt klar over at vi går inn i et område med en av landets beste lakseelver og et unikt jordbruk, sa prosjektleder for Peab, Martin Carrick. 

Peab er et storkonsern innen bygg, anlegg, eiendomsutvikling og industri, med 15 000 ansatte og en omsetning på 52 milliarder kroner i Sverige, Norge og Finland. Selskapets verdier lyder: «Vi er jordnære. Vi er utviklende. Vi er personlige. Vi er pålitelige.»

I Melhus rådhus kom Peab med en klar oppfordring til de frammøtte: Ta hensyn! Et anleggsprosjekt som dette er sårbart, og alle parter må vise aktsomhet. Ikke minst er det viktig å snakke med barna. De er som kjent ekstremt nysgjerrige, og det gjelder for all del å unngå uheldige hendelser. Entreprenøren uttrykte også stor vilje til dialog med folk i Melhus.  

Nye Veiers prosjektleder, Petter Klungsøyr Angelsen, fulgte opp og sa at alle er velkomne til anleggskontoret i Energigården i Melhus sentrum. Utbyggingssjef Lars Bjørgård gjorde det på sin side klart at alle tanker slett ikke er tenkt om Kvål–Melhus-utbyggingen, og at ingen må engste seg for å ta kontakt.

Merk: Normal arbeidstid for E6-prosjektet blir fra 07 til 19. Kvelds- og nattarbeid blir det neppe mye av, men det kan heller ikke utelukkes. I så fall får berørte varsel, slik de også vil motta ved særlig støyende arbeid, eller arbeid som gir unormale rystelser.

FELLESSKAP: E6-prosjektet gjennomføres i tett fellesskap mellom rådgiver, byggherre og entreprenør. F.v.: prosjektleder Arve Krogseth (Cowi), prosjektleder Petter Klungsøyr Angelsen (Nye Veier) og anleggsleder Alexander Mosbakk (Peab).

FELLESSKAP: E6-prosjektet gjennomføres i tett fellesskap mellom rådgiver, byggherre og entreprenør. F.v.: prosjektleder Arve Krogseth (Cowi), prosjektleder Petter Klungsøyr Angelsen (Nye Veier) og anleggsleder Alexander Mosbakk (Peab).

Bilder