Norges flotteste vei

En spesiell operasjon ble gjennomført natt til tirsdag denne uken.

En flåte pluss borerigg ble kranet ned og plassert i Grauthellertjønn som vest for Kristiansand.

Inspisert: Nils Bernt Rinde (tv) og Svein Reiersøl fra Nye Veier AS fulgte arbeidet ved Grauthelleren.  De var veldig godt fornøyd med jobben som ble utført.Boreriggen tilhørende Rambøll brukes for å kartlegge grunnen hvor ny E39 skal etableres. Krevende og risikofylte omgivelser gjorde sitt til at man valgte å løfte alt utstyr på plass med mobilkran med 50 meter lang bom. Etter forberedelse mandag i løpet av dagen, kan operasjonen starte fullt ut fra 01:00 til tirsdag. Tidspunktet er ikke valgt tilfeldig. Det er et prioritert mål for Nye Veier at aktiviteten skal være minst mulig hindring for eksisterende trafikk. I forbindelse med kartleggingen av grunnen ble det gjennomført flere grunnboringer i og ved eksisterende E39, og dermed var det nødvendig å lede trafikk i østgående felt bort fra prøveområdet. Trafikkavviklingen gikk helt etter planen med minimal ventetid for veifarende.

For å implementere grunnboringer i det grove, bratte og sumpete området rundt Grauthellertjønn, bruk mobilkraner for å få utstyr trygt i driftsområdet.

Krevende operasjon

- Vi vurderte først å etablere en anleggsvei ned til bunnen av området, men så ble det vanskelig og tidskrevende. Det ble også vurdert å bruke helikopterløft, men konkluderte med at mobilkran opprettet i veibanen, som likevel måtte stenge på grunn av prøvetaking, ble det mest hensiktsmessige. Vi er veldig godt fornøyd med prosessen, sier Charlotte S. Fürst som er prosjektleder for grunnundersøkelser i Divisjon Geo og Miljø.

Vi gjennomfører slike grunnundersøkelser for entreprenører for å få best mulig kunnskap om grunnforholdene før de starter anleggsarbeid

Arbeid har involvert 20-tallet personer fordelt på flere oppgaver.

Mange prøvepunkter

Svein Reiersøl er rådgiver for geoteknikk hos Nye Veier. Han fulgte operasjonen tett.

- Vi gjennomfører slike grunnundersøkelser for entreprenører for å få best mulig kunnskap om grunnforholdene før de starter anleggsarbeid. Til sammen gjennomføres det et stort antall slike grunnboringer på strekket herfra og til Mandal, forteller Reiersøl.

Arbeidet på stedet var ferdig 6. september.

Bilder