Milepæl for E39-prosjektet

Planprosessen for de første 900 meterne av E39-prosjektet fra Kristiansand til Sandnes er i mål.Mandal bystyre foretok 16. juni et enstemmig og historisk ja-vedtak.

Hovedbilde: Slik ser man for seg E39-veistrekket gjennom Dyredalen retning vest til Mjåvann ved Døle Bru i Mandal.


Mandal bystyre foretok 16. juni et enstemmig og historisk ja-vedtak. Da ble annengangsbehandlingen av detaljreguleringsplanen for E39-traseen fra kommunegrensen mot Søgne og fram til området ved Døle bru vedtatt.

Jon Gunnar Ask er leder av planutvalget i Mandal kommune, og saksordfører i saken som ble framlagt for bystyret.

– Betyr svært mye for Mandal

– Vi er veldig tilfreds med at dette er i orden. Ny vei betyr svært mye for Mandal, sier Ask.

I februar i år ble forslag til plankart for detaljregulering presentert for politikerne i Mandal, og 30. mai ble et justert plankart lagt frem. Dette ble først behandlet i planutvalget og siden oversendt bystyret for behandling 16. juni.

– Nye Veier er svært fornøyd med prosessen vi har hatt med Mandal kommune. Mandal kommune har prioritert prosjektet svært høyt og bidratt til at vi har fått til gode løsninger. Plandokumentene legger til rette for videre utvikling av prosjektet sammen med entreprenør som skal bygge veien, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

 

Utbyggingssjef Harald J. Solvik er glad for vedtaket gjort av Mandals bystyre. Solvik forteller at utbyggingsstrekket omtalt som Kristiansand vest – Mandal øst akkurat i disse dager er forhåndskunngjort i DOFFIN, database for offentlige innkjøp, samt den internasjonale innkjøpsbasen.

– I disse dager utlyses konkurransen overfor leverandørmarkedet nasjonalt og internasjonalt. Dette skjer i form av en forhåndskunngjøring. Interesserte leverandører vil få tilgang til konkurransegrunnlaget i løpet av september i år, forteller Solvik.

 

 

Tre års byggetid

Vedtak av reguleringsplaner gjennom de fire kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne og Mandal er sammen med Stortingets vedtak om bompengeordning viktige forutsetninger for å fortsette arbeidet med å forberede oppstarten av byggingen.

Nye Veier AS tar sikte på å signere kontrakt med den valgte totalentreprenøren i mai 2018. Med cirka tre års byggetid vil veien kunne åpnes for trafikk på denne strekningen i løpet av andre halvår 2021.

Bilder under: Første utbyggingsstrekk går fra Kristiansand vest til Mandal øst, og ender i området Døle bru, ved veikryss E39/fylkesvei 459 Røyselandsveien.

Bilder