Melhus: kortere tunnel og tidligere utbygging?

Nye Veier foreslår kortere tunnel mellom Lundamo og Ler. Det kan også bli aktuelt med tidligere E6-utbygging fra Melhus sentrum til Kvål.

– Samfunnsnytten vil være stor hvis vi kommer fort i gang med denne strekningen. Ikke minst gjelder det å unngå stadig trafikkork på dagens lysregulerte vei gjennom Kvål når ny E6 tas i bruk sørover fra Trondheim,  sier Lars Bjørgård, Nye Veiers utbyggingssjef for Ulsberg–Melhus.

Byggestart i 2019?

På et åpent møte i Melhus 4. oktober la Bjørgård vekt på at dette er høyst foreløpige planer. Men hvis Nye Veier får støtte for forsert utbygging, bør det være mulig å komme i gang sommeren 2019. Da kan ny E6 fra Melhus sentrum og forbi Kvål være ferdig ved årsskiftet 2020/21.

– Forutsetningen er vel å merke at vi på hele Ulsberg–Melhus-strekningen greier de kostnadsreduksjonene som kreves av oss, presiserte Bjørgård.

Bedre tunneløkonomi

Han orienterte også om nye vurderinger av tunnelen vest for Gaula, mellom Lundamo og Ler (Homyrkamtunnelen). Den er 5,6 kilometer lang etter gjeldende reguleringsplan, men nå ser Nye Veier på muligheten for å korte inn og dele opp denne tunnelløsningen.

Forslaget går ut på å bygge to tunneler; den ene 3,8 kilometer lang, den andre ca. 400 meter. Mellom tunnelene vil E6 gå i dagen i om lag 1,3 kilometer.

– Vi mener dette er den mest samfunnsøkonomiske løsningen. To gårdsbruk langs dagstrekningen vil riktignok bli utsatt for en del støy, men her skal det være mulig å skjerme tilfredsstillende fordi den nye veien vil bli bygd ovenfor gårdene, sa Bjørgård.

Han la til at det heller ikke er gunstig med tunneler som er mer enn rundt 400 meter lange – hvis det finnes alternative muligheter for dagstrekninger, som i dette tilfellet.

Saken fortsetter under bildet.


TUNNELNYTT: Lars Bjørgårds orientering om mulig ny tunnelløsning i Melhus vakte oppmerksomhet – og også skuffelse blant grunneiere som blir berørt.

Framskynder på Skjerdingstad

Utbyggingssjefen fortalte også om den alternative plasseringen av krysset ved Skjerdingstad, der Nye Veier avslutter E6-utbyggingen i Melhus kommune. Meningen er å trekke krysset lenger nordover enn tidligere planer la opp til, og bygge to nordvendte og etterlengtede ramper ved brua på Hofstad.

– Vi må framskynde bygging her. Nye Veier ønsker ikke å sette kommunen på vent med midlertidige løsninger, poengterte Bjørgård.

Heftig om Lerkrysset

Ikke uventet ble Lerkrysset et viktig tema på det åpne møtet i Melhus rådhus med rundt 50 frammøte. Her gjentok uttbyggingssjef Bjørgård Nye Veiers argumenter for å la være å bygge krysset på Ler:

  • Det er rundt 400 millioner kroner å spare.
  • I alt spares om lag 100 mål dyrkajord ved å ta ut Lerkrysset og flytte krysset på Skjerdigstad.
  • Det bygges generelt for mange å for tette kryss på norske motorveier.
  • Ingen i Melhus vil behøve å kjøre urimelig langt på en god lokalvei (gamle E6) for å komme ut på nyveien.
  • Kostandene reduseres med 20 prosent på alle strekninger Nye Veier har ansvaret for å bygge ut.

Dette ble møtt med en rekke ytringer og spørsmål fra salen. Her er et utdrag:

– Er det god samfunnsnytte når så mange av oss blir henvist til å kjøre på en fylkesvei (gamle E6, vår anm.)?

– Vi på Lundamo får ingen fordeler av E6-utbygginga, bare ulemper. Og fylkesveien blir sikkert dårlig vedlikeholdt.

– Samarbeid med jernbanen, og finn nye kryssløsninger på Ler!

– Hvorfor ikke E6 på østsida av Gaula?

– Utviklingsplanene for Ler hemmes uten krysset.

– Endringene dere foreslår er så vesentlige at de må få konsekvenser for hele reguleringsprosessen.

– Vi blir presset av Nye Veier til å gi avkall på løsninger som betyr mye for oss.

Hvorfor ikke spare penger ved å nøye seg med to felt. 110 er altfor fort!

– Sett opp bom ved Lerkrysset, så betaler vi.

– Hvorfor får E6 sør færre kryss enn E6 nord?

Krysset på Skjerdingstad må bli effektivt, særlig hvis Lerkrysset kuttes ut.

– Positivt at Nye Veier kommer med sine endringsforslag samlet. Det er også positivt at landbruksjord spares.

– Sett i gang og bygg! Vi har venta altfor lenge på ny vei.

– Nå må vi få satt punktum. Vi trenger ro!

– Nå slutter vi og tar en sang: «La veien gå hvor hen den vil …!» 

Møteleder og ordfører i Melhus, Gunnar Krogstad (Ap), lot sangen være, men la avslutningsvis vekt på den gode dialogen med Nye Veier. Ifølge Krogstad var det også høyst ulike meninger i kommunen om E6-utbygginga og forslagene til reguleringsendriger.

– Det jeg er opptatt av er at veien blir til nytte for innbyggerne og næringslivet, sa Krogstad og lovte at kommunen skal gjøre så godt den kan i det videre reguleringsarbeidet.


RESPEKT: Nye Veiers trøndelagssjef, Johan Arnt Vatnan (t.h.) og grunnerverver Lars Håvard Verkland deltok også på møtet i Melhus. Vatnan presiserte at veiselskapet har respekt og forståelse for alle som blir negativt berørt av E6-utbyggingen, og forslagene til kostnadsreduksjoner. – Men de nasjonale føringene ligger fast. Kostandene må ned og samfunnsnytten opp. Dette er vår klare «løypemelding», sa Vatnan. Han lovte imidlertid at Nye Veier ville følge opp et innspill om å få en ny vurdering fra fylkesmannen om mulighetene for veiutbygging øst for Gaula. Tidligere er dette klart avvist fordi det vil bygge ned betydelig mer dyrkamark enn det vestlige alternativet.

Bilder