Mandal By-Røiskår: Vurderer alternative korridorer for ny E39

Det gjennomføres nå mulighetsstudier på prosjektstrekningen Mandal by-Røiskår. Resultatet av mulighetsstudiet vil klargjøre om det vil være interessant å endre deler av E39-korridoren.

I utgangspunktet er det gjeldende kommunedelplan som er førende for arbeidet. I prosessen med å optimalisere hvor veien skal bygges vurderes nye korridorer. De nye korridorene vektes mot samfunnsnytte og muligheten for å bygge mer kostnadseffektivt. Konkret er enkeltområder i Mandal, Lindesnes og Lyngdal til vurdering. Blant disse er deler av det første strekket fra vestsiden av Mandalselva retning Vigeland.

Nord for Vigeland

Det jobbes med korridor som går noe lenger nord. Foreløpige beregninger tyder på at det kan være meget kostnadsbesparende å gå noe mer rett vestover uten å dreie korridoren sør mot Reibakken.

LES OGSÅ: Her skal E39-anlegget starte

Da den vedtatte planen ble jobbet med, så var det en forutsetning at ny vei skulle treffe Fardal for å gjenbruke den såkalte Fardalsbakken med sin trefeltsvei. Nå skal hele E39 bygges som firefelts motorvei med skiltet 110 km/t fartsgrense. Da er ikke lenger Fardalsbakken aktuell til gjenbruk som veistrekk fordi den ikke innfrir krav til eksempelvis helning. Dette gir muligheter for å vurdere ny interessant korridor.

Et alternativt krysningspunkt over elva Audna vurderes nord for Vigeland i området mellom Skofteland og Bustad.

– Det gjøres nå enkle beregninger og undersøkelser for å vurdere om korridorendringer er interessant. Nye Veier vil i midten av september i år ta stilling til om man vil gå videre med disse og formalisere et planarbeid for strekningen, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas, som legger til at man i forhold til forventet fremdriftsplan er i rute.

Det er viktig å understreke at dette kun er arbeid knyttet til mulig optimalisering av prosjektet, og at ingenting foreløpig er endret

– Nye Veier AS engasjert selskapet COWI til å se nærmere på om de alternative linjene er så gunstige at man skal gå videre med utredning. Vektige momenter vil være om linjene er gunstige i forhold til nærmiljø ved at de påvirker mindre, samt at de framstår som kostnadsbesparende for veibyggingen, forklarer rådgiver for planprosess, Håkon Lohne.

Skulle konklusjonen fra COWI være at linjene har en gunstig effekt på prosjektet vil det resultere i en formell planprosess.

– Det er viktig å understreke at dette kun er arbeid knyttet til mulig optimalisering av prosjektet, og at ingenting foreløpig er endret. Nye Veier AS kommer med denne informasjonen på bakgrunn av den store interessen vi opplever fra publikum for våre veiplaner, sier Lohne.

Anleggsstart på aktuelt område er omkring årsskiftet 2021/-22. Derfor påvirker ikke arbeidet med å optimalisere E39-korridoren fremdriftsplanen på strekningen.

Link til korridorkart

Kartillustrasjonens svarte linjer  (Link til høyoppløselig kart i .pdf-format) viser pågående mulighetsstudien på deler av strekningen som er definert som Mandal by – Røiskår gjennom kommunene Mandal, Lindesnes og Lyngdal. Kartet er kun å betrakte som illustrasjon og er ikke bindende for Nye Veiers korridorvalg. Den blå linjen viser gjeldende korridor for utbygging av ny E39. Mandalselva er i venstre kant av illustrasjonen. Kartets himmelretning nord er «ned» i illustrasjonen, i motsetning til tradisjonelle kart hvor nord er «opp».

Bilder