Kutt på 700 mill. i Midtre Gauldal?

E6-utbyggingen i Midtre Gauldal kan gjøres betydeligere rimeligere enn tidligere antatt, går det fram av ferske beregninger fra Nye Veier.

På et dialogmøte med kommuneledelsen 19. juni gjentok veiselskapet behovet for kostnadsreduksjoner hvis E6 sør-prosjektet (Ulsberg–Melhus) skal ha muligheter for å komme oppover på Nye Veiers prioriteringsliste, for dermed å være fullført innen ti år.

I Midtre Gauldal er de største direkte kostnadskuttene knyttet til:

  • Ny tunnel ved Støren bygges med to felt for nordgående trafikk. Dagens E6 benyttes for sørgående trafikk og oppgraderes til 100 eller 110 km/t. Besparelse: 350–450 millioner kroner, avhengig av bl.a. behovet for rømningstunnell.
  • Regulert toplanskryss i Løklia fjernes. Besparelse: 100–120 millioner kroner.
  • Vindåslitunnelen forkortes med inntil 700 meter. Besparelse: 80–100 millioner kroner.
  • Prestteigenkrysset får ny utforming. Krysset vurderes uten separat gangbru, men blir minst like trafikksikkert. Besparelse: 20–30 millioner kroner (og fire hus kan beholdes).

Mest E6-nytte

Maksimalt kan det altså være rundt 700 millioner kroner å spare på E6-endringer i Midtre Gauldal. Sammen med mulige kostnadskutt i nabokommunene Rennebu og Melhus, lover dette godt for Nye Veiers tydelige ambisjon om 20 prosent rimeligere vei.

– Greier vi å få ned kostnadene, samtidig som vi øker samfunnsnytten med mest mulig firefelts vei og 110 km/t, kan det bli anleggsstart for E6 Ulsberg–Melhus i 2021/22. Så tydelige kan vi være nå, sa utbyggingssjef Lars Bjørgård på møtet i Midtre Gauldal.

Han kunne også opplyse at ramper nord for Støren vil bestå, og at Nye Veier vil vurdere rundkjøringen mellom lokalvei og rampe. Her kan T-kryss bli aktuelt.

Ellers mente Bjørgård at Midtre Gauldal trolig er den kommunen langs E6 sør-prosjektet som vil få mest nytte av den nye motorveien.

Dette sa ordfører Sivert Moen (Sp) seg langt på vei enig i. Nyveien vil gi en reisetid mellom Støren og Trondheim på bare 25 minutter. Da åpner det seg mange muligheter, mente ordføreren.

– Vi venter en klar positiv effekt på både arbeids- og boligmarkedet. Dessuten gir veien bedre tilgang til kommunens utmarks- og rekreasjonsområder.

Ifølge Moen er og blir veien transportåre nummer 1. Alt av vekst kommer på vei! slo han fast.

Sikkerheten først

Midtre Gauldal og Nye Veier går nå inn i en videre dialog om hvordan endringsforslagene (over) skal håndteres og detaljeres.

Mest diskusjon blir det trolig om utformingen av Prestteigenkrysset. Dette er en gjenganger i det kommunale planarbeidet, og for Midtre Gauldal er det særlig viktig å sikre trygg gang- og sykkelvei til skole og barnehage i området.

– Her er vi helt på linje. For Nye Veier kommer trafikksikkerheten alltid først, presiserte prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan.

MERK: Så snart det er praktisk mulig blir det innkalt til åpent informasjonsmøte om E6 i Midtre Gauldal.


DIALOG: På venstre side av bordet sitter ordfører Sivert  Moen og Svein Fløttum,
leder av utvalg for næring, plan og miljø. På høyre side: Nye Veiers Lars Bjørgård
(nærmest) og Johan Arnt Vatnan, samt kommuneplanlegger Siri Solem.

Foto øverst:
SENTRAL E6-KOMMUNE: Midtre Gauldals ordfører Sivert Moen mellom utbyggingssjef Lars Bjørgård (t.v.) og prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan.

Bilder