Kryssende interesser i Åsen

Halvkryss eller helkryss – hvor? I Åsen, Levanger, er meningene mange og E6-engasjementet stort.

– Vi må finne langsiktige kvalitetsløsninger. Infrastrukturen vi planlegger i dag skal betjene samfunnet best mulig de neste hundre årene, sa planleggingsleder i Nye Veier Trøndelag, Jan Olav Sivertsen, under et godt besøkt informasjonsmøte i Åsen 23. mai.

Levanger kommune og Åsen bygdeforum hadde innkalt til det åpne møtet for å få bedre innblikk i Nye Veiers foreløpige planer for E6-strekningen Kvithammar–Åsen. Og som ventet ble kryssløsningene i Åsen det store møtetemaet.

Nye Veier ønsker innspill

Både Sivertsen og Nye Veiers utbyggingssjef Jørund Gullikstad forsikret de rundt 80 frammøtte at ingenting er avgjort om hvor og hvordan tettstedet Åsen (23 km sør for Levanger sentrum) skal knyttes til den nye motorveien. Nå pågår gjennomgang og optimalisering av prosjektplanene, Reguleringsplanarbeidet begynner høsten 2018 i samarbeid med valgt entreprenør.

Utgangspunktet for dagens diskusjon er derfor en vedtatt kommunedelplan for ny E6. Den legger opp til to såkalte planskilte kryss (også kalt helkryss) på hver side av Åsen, det vil si store konstruksjoner som leder trafikken i både nord- og sørgående retning.

– Jeg er ikke i tvil om at dette fortsatt er den mest hensiktsmessige løsningen. Det er den som vil gi best utvikling for Åsen, sa ordfører Robert Svarva (Ap) i Levanger kommune. Han oppfordret Nye Veier til ikke å være «knipne» i denne saken, og minnet om at god tilkomst til hovedferdelsårene er alfa og omega for et lokalsamfunn.

Lanserte kryss-alternativer

Sivertsen og Gullikstad ga på sin side uttrykk for at Nye Veier, i samarbeid med kommunen, selvsagt vil fremme en kryssløsning som flest mulig kan være tjent med. Men to fullverdige toplanskryss i Åsen (ca. 1700 innb.) er neppe forenlig med Nye Veiers krav til kostnadseffektiv utbygging.

På informasjonsmøtet i Åsen samfunnshus lanserte de derfor to alternative forslag. Med det ene får Åsen ett helkryss på Stokkmyra nær den planlagte Vangtunnelen, med tilførselsveier i «alle» retninger fra ny E6 og ny lokalvei inn mot Åsen.

Den andre mulige løsningen er to halvkryss i hver ende av Åsen, det vil si enklere kryss som fører trafikken i én retning – til/fra sør og til/fra nord. Sivertsen og Gullikstad presenterte midlertidige illustrasjoner som viser hvordan halvkrysset for nordgående trafikk kan legges til Vassmarka, mens Kleiva i Vuddudalen er et aktuelt sted for det sørgående krysset.

Fordeler og ulemper

Disse nye ideene fra Nye Veier utløste stort engasjement og spørrelyst i forsamlingen – og det kom fram fordeler og ulemper ved begge kryssalternativene.

For eksempel vil helkrysset trolig redusere trafikkulemper fordi tungtransporten med grønnsaker fra Frosta kan gå utenom Åsen sentrum. Det samme gjelder hyttetrafikken til Åsenfjorden og Frosta.

Ett halvkryss i nord og ett i sør løser ikke dette problemet, men vil til gjengjeld gi smidig tilførsel til den nye firefelts motorveien. Da vil trafikken kunne ledes i naturlig retning langs dagens E6 til/fra det aktuelle krysset.

MERK: E6 nord-prosjektet får trolig byggestart i siste del av 2019 og ventes fullført i 2025.

– Vei til vekst

– At vei er samfunnets blodårer, er ingen floskel. Det er det viktigste som fins i et samfunnsvekstperspektiv, fastslår Levanger-ordfører Robert Svarva.

Ikke minst er gode veier av største betydning for å opprettholde og utvikle tettsteder i utkanten av kommunens sentrum, mener ordføreren. For Levanger kommunes del har Kvithammar–Åsen-prosjektet utvilsomt skapt ny dynamikk og optimisme, og alt tyder på at befolkningsveksten i Åsen blir betydelig de kommende årene.

– Her og ellers blir folk stadig mer mobile. Da har det enorm betydning at reisetida mellom Åsen og Trondheim blir nesten tjue minutter kortere, og at vi slipper kronglete og farlige veistrekninger. Den nye motorveien vil føye sammen Trøndelag mye bedre enn i dag, sier Svarva, og deler ut raus ros til Nye Veier:

– Jeg oppfatter selskapet som seriøst, grundig og ubyråkratisk. Det er opptatt av dialog, enkle å be og tar henvendelsene våre på alvor. At Nye Veier har som oppgave å være effektive, har jeg også stor sans for. Det er viktig og riktig med objektive, faglige vurderinger av samfunnsnytten når staten investerer milliarder i veiutbygging, poengterer Svarva.