Kommunetreff om bomsaken

Tre formannskap på seks timer. Det går unna når Nye Veier orienterer trønderske kommuner om bompenger og E6-utbygging.

– Når blir det oppstart? blir vi spurt. Men dette betyr ikke så mye lenger fordi kostnadsreduksjoner gjør at vi kan gjennomføre alle våre prosjekter innen 12 år, regnet fra 1. januar 2016, sier Nye Veiers Finn Aasmund Hobbesland.

Han er selskapets direktør for samfunnskontakt og planprosesser, og i fortløpende dialog med folkevalgte i alle selskapets utbyggingsområder. I dag (25. april) klokka 09 møter Hobbesland formannskapet i Oppdal. To timer etter venter samme organ i Rennebu – og i Melhus er det avtalt møte klokka 14.

Dagens «gladsak»

– 12 år er lang tid, men «raskt» innen veibygging. Det betyr at vi før utgangen av 2027 har fullført hele porteføljen vår som var kostnadsberegnet til 148 milliarder kroner – et estimat som skal reduseres med 20 prosent, forteller Hobbesland til Oppdals ordfører, rådmann og formannskapsmedlemmer.

Kommunen er ikke reguleringsmyndighet for E6-utbyggingen, men en viktig interessent. For landsdelens største fjellturist- og hyttekommune er en moderne og trafikksikker motorvei til Trondheim av største betydning.

– Dagens «gladsak», hvis man kan si det sånn, er at vi beholder det samme bompengenivået som det tidligere ble lagt opp til på strekningen Ulsberg–Melhus, sier Hobbesland. Nivået han sikter til ble vedtatt av Sør-Trøndelag fylkeskommune i desember 2015.

Lokal bomtilslutning

Arild Nygård deltar også på Nye Veiers kommunetur dagen etter at saksframlegget om bompengeordningen ble overlevert. Han er selskapets fagansvarlige for slike saker, og har følgende budskap i Oppdal, så vel som i Rennebu og Melhus:

– Ingen av Nye Veiers prosjekter kan finansieres uten bompenger, i tillegg til statlig finansiering. Men det må være klar sammenheng mellom nytten bilistene får av nyveien og betalingen de bidrar med. Dessuten skal det være lokal tilslutning til bompengeopplegget, poengterer Nygård.

Dette er blant de viktigste bom-forutsetningene for Ulsberg–Melhus-prosjektet:

  • Kostnadsoverslag: 15,9 mrd., inkludert 400 mill. for strekningen Melhus–Skjerdingstad
  • Bompengeandel i finansieringen: 34 prosent
  • Fem bomstasjoner i Nye Veier-regi i Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus. Disse blir plassert på Storpynten, Garli, Håggå, Røskaft og Skjerdingstad. I tillegg kommer Statens vegvesens bom ved Fossum bru sør for Soknedal
  • Bompengetakster:
    – Personbil: 173 kroner for hele strekningen
    – I tillegg: 40 kroner i vegvesenets bom (se over)
    – I alt: 213 kroner Ulsberg–Melhus før 20 % rabatt med brikke
    – Altså: 170 kroner for bilister flest
    – Lastebiler betaler dobbelt takst: 476 kroner (ingen rabatt)
  • Ansvarlig bompengeinnkrever: Vegamot
  • Sideveisbom bare unntaksvis. Nye faglige vurderinger av behovet
  • Nye Veier anbefaler ikke bompenger på fylkesvei 700
  • Utbyggingsperiode: 2022–2027
  • Bominnkrevingsperiode: 2028–2042
    (i praksis trinnvis utbygging og innkreving)
  • Elbiler får ikke bomfritak på sikt
    (Nye Veier legger opp til at lokale myndigheter godtar at elbiler skal betale etter evt. stortingsvedtak om dette.)
  • Lånegaranti fra fylkeskommunen
  • Forbud mot kryssfinansiering
    (f.eks. å benytte inntekter fra bymiljøpakker til E6-finansiering)

Handler om samfunnsnytten

Så overtar Nye Veiers utbyggingssjef for Ulsberg–Melhus-prosjektet, Lars Bjørgård. Han er veteran i trøndersk veibygging og har i mange år samarbeidet tett med kommunepolitikere langs E6.

– Nå handler det om å øke samfunnsnytten og redusere kostnadene. Dette er kjempeviktig, og vi jobber intenst med å få det til. Men vi er fortsatt i en prosess, og ingenting er besluttet, understreker Bjørgård.

Blant vurderingene som gjøres i Nye Veier er:

  • Utforming av kryss. Kan for eksempel Ulsbergkrysset forenkles?
  • Bruer og tunneler er det dyreste i veibygging. Går det an å kutte lengden i Vindåslitunnelen, eller bygge kortere bru ved Røskaft, for å nevne noe?
  • Kan traseer legges om for få mer optimale løsninger, eksempelvis fra vestlig til østlig side av Buvatnet ved Berkåk?
  • Hvilke forenklinger er det mulig å tenke seg for E6 sør-utbyggingen, etter «godt nok»-prinsippet. Med andre ord: Hvordan kan gjeldende veibygging utfordres, slik at kostnader kuttes uten at det går ut over trafikksikkerheten? Stikkord her er «normalveien», et sett av besparende tiltak Nye Veier lanserer for å bygge mer nøkternt, og dermed få mer vei for pengene.
  • Og ikke minst: Er det mulig å øke hastigheten også fra Ulsberg til Støren, slik det vil bli gjort mellom Støren og Melhus (110 km/t)? I så fall vil samfunnsnytten øke betydelig, fastslår Bjørgård, med tydelig appell til kommunepolitikerne:

– For å greie dette må vi ha hjelp fra dere!

HVA SKJER VIDERE MED BOMPENGESAKEN?
I mai og første del av juni: Kommunale vedtak 14/15. mai: Vedtak i fellesnemda for nye Trøndelag TilI høsten: Stortingsproposisjon for endelig beslutning

 


Første stopp – Oppdal. Ordfører Kirsti
Welander (Ap), flankert av Arild Nygård (t.v.),
Lars Bjørgård  og Finn Aasmund Hobbesland.

Andre stopp – Rennebu: Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan (nærmest) har også sluttet seg til Nye Veier-trioen i formannskapet.


Tredje stopp – Melhus: Lars Bjørgård presenterer. Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) følger nøye med ytterst til høyre.

Les hele bompengesaken for Ulsberg–Melhus

Foto øverst:
Nye Veiers Arild Nygård legger fram bompengesaken i Rennebu formannskap. Ytterst t.v.: ordfører Ola Øie (Ap)

Bilder