Kartlegger grunnforholdene i Mjøsa
Den nye motorveibrua skal krysse Mjøsa litt sør for eksisterende bru. Ny Mjøsbru inngår i utbyggingen av E6 Moelv – Øyer.
- Undersøkelsene som ble gjort i 2018 viser at grunnforholdene er forholdsvis krevende. På det dypeste er det nesten 80 meter ned til bunnen, og grunnen består i stor grad av løsmasser, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.
Grunnforholdene har stor betydning for valg av brukonsept, byggetid og kostnad. Den nye brua skal ha fire kjørefelt og tilfredsstille kravene til 110 km/t.
- Det er viktig for oss å få mest mulig kunnskap om grunnforholdene der den nye brua er planlagt. Brua er den klart mest kostnadskrevende konstruksjonen i motorveiprosjektet. Derfor er det nødvendig og riktig å gjøre grundige undersøkelser før oppdraget med å bygge brua blir offentliggjort i markedet i juni, sier Moshagen.
Undersøkelsene som skal gjøres nå har en kostnad på ca. 11 millioner kroner.
- Nå går vi i gang med tyngre utstyr enn i fjor. Undersøkelsene skal utføres fra borebåten MS Borebas. Båten er 14 meter lang og spesialbygget for å utføre geotekniske grunnundersøkelser. Multiconsult Norge AS har planlagt å utføre boring av ca. 100 punkter for geotekniske undersøkelser. I tillegg skal det gjennomføres geofysiske undersøkelser i det samme området, sier Moshagen.
Multiconsults borebåt blir sjøsatt på Mjøsa tirsdag. Resultatet av undersøkelsene blir en del av konkurransegrunnlaget for bygging av brua. Konkurransen offentliggjøres i juni 2019.