Hvem skal bygge "Innherredsveien"?

Skal Statens vegvesen eller Nye Veier bygge ut E6 på Innherred? – Det er ennå ikke bestemt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I dag er det SVV som planlegger den 50 kilometer lange strekningen fra Ronglan i Levanger til Mære i Steinkjer. Men under en veiåpning i Åsen 21. august (E6 Vassmarka–Ronglan, 5 km), ville ikke Solvik-Olsen signalisere hvem som bør stå som utbygger av det framtidige store motorveiprosjektet på Innherred.

I likhet med Nye Veiers utbygging i Trøndelag er denne strekningen planlagt med fire felt og 110 km/t. E6 Ronglan–Mære har også mye annet til felles med NV-planene lenger sør.

– Vi har et godt samarbeid med Nye Veier og tenker temmelig likt, sier SVVs planprosjektleder for «Innherredsveien», Bernt Arne Helberg.

Han trekker særlig fram reduksjon av antall kryss – ca. 10 km mellom hvert – og poengterer at den nye motorveien i størst mulig grad planlegges ved siden av dagens E6.

– Vi må prøve å unngå at nye E6 blir brukt som lokalvei slik som nå. I byggeperioden er det også en stor fordel om vi kan opprettholde trafikken på og rundt dagens E6, sier Helberg.

Det er ikke avklart når anleggsarbeidet på Innherred kan komme i gang, men 2028 har vært antydet som år for byggestart.

Foto over:
FØRSTE ETAPPE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, med ordfører Robert Svarva, åpnet Statens vegvesens prosjekt E6 Vassmarka–Ronglan og ga raus ros til alle involverte i prosjektet. Det leveres rundt 10 prosent under budsjett, i samsvar med framdriftsplanen og uten fraværskader i byggeperioden. – For en Frp-statsråd er det også ekstra kjekt å åpne en veistrekning uten bompenger, sa Solvik-Olsen


NV ELLER SVV? Vegvesenets planprosjektleder Bernt Arne Helberg (t.h) og Nye Veier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan intervjues av bygg.no under veiåpningen i Åsen.

VASSMARKA: Levangers ordfører Robert Svarva (Ap) og Johan Arnt Vatnan viser det kommende helkrysset nord for Åsen. Her planlegger kommunen næringsareal.

SAMARBEID: – Statens Vegvesen og Nye Veier har mye å lære av hverandre og må satse på felles utvikling, sa NVs prosjektdirektør Johan Vatnan i sin hilsningstale ved VassmarkaRonglan-åpningen. Om ett år har Nye Veier inngått kontrakter i Trøndelag for 9 milliarder kroner. Da blir det en enorm aktivitet, fastslo Vatnan.

Bilder