Fort skal det gå!

- Det skal gå fort unna i Nye Veier, mener Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør for E6 Trøndelag.

På et møte for næringslivsledere i Trondheimsregionen 19. mars kunne Vatnan opplyse at beslutningen om valg av totalentreprenør for Ranheim–Værnes-utbyggingen vil bli tatt 4. juli i sommer. Ved påsketider neste år legger Nye Veier opp til byggestart.


- Lokale må melde seg på

– Da gjelder det for lokalt næringsliv å melde seg på med gode løsninger og tjenester, oppfordret Vatnan.

Så langt har det vært mest snakk om bruken av steinmasser fra tunnelboring mellom Ranheim og Værnes, og ifølge prosjektdirektøren er det stor konkurranse om disse ressursene.

– Dette er en vinn-vinn-situasjon for både Nye Veier og lokale næringsinteresser, sa Vatnan.

Han betegnet intensjonsavtalen om stein til eventuell travbane i Malvik som «svært interessant» – og hadde også stor tro på avtalen med Avinor om steinleveranser for flyplassutvidelse, med nødvendige miljøtiltak.

Stein fra E6-utbyggingen er også aktuell ved nærings- og boligutvikling, eller til kai- og havneutvidelser i Muruvik og på Langstein, påpekte Vatnan.

Har kuttet 5,1 mrd.

Prosjektdirektøren trakk også fram Nye Veiers arbeid for samfunnsøkonomisk lønnsomhet og de betydelige kostnadskuttene som er oppnådd for E6 Trøndelag.

Sammenliknet med Statens veivesens estimat på 28 milliarder kroner, er det til nå gjennomført reduksjoner på 5,1 milliarder for de to strekningene: Ranheim–Åsen og Ulsberg–Melhus.

– Men vi må enda lenger ned og kommer til å optimalisere prosjektet ytterligere sammen med totalentreprenør. Her er det kroner å hente, sa Vatnan.

Et samfunnsansvarlig selskap

Han la dessuten vekt på Nye Veiers ambisjoner på klima- og miljøområdet, og sa at Nye Veier tar samfunnsansvaret svært alvorlig Dette innebærer blant annet følgende krav fra det statlige veiselskapet:

  • 50 prosent faglært arbeidskraft i prosjektene
  • 7 prosent skal være lærlinger
  • 25 prosent fast ansatte
  • LO-koordinator i alle prosjekter
  • Ryddige lønns- og arbeidsvilkår, også ved bruk, av underleverandører
  • Sterk prioritering av HMS, etikk og samfunnsansvar i valg av samarbeidspartnere
  • Felles språkforståelse

Under siste punkt om språk la imidlertid Vatnan til:

– Vi må finne oss i at folk i anleggsbransjen snakker et annet språk enn norsk. Det finnes kort og godt ikke nok arbeidskraft i Norge for å gjennomføre Nasjonal Transportplan.


 

 

 

Bilder