Erna på Hell: Varsler flere prosjekter for Nye Veier

– Nye Veier vil få utvidet porteføljen hvis selskapet greier å optimalisere prosjektene sine, slik det ser ut nå.

Dette var budskapet fra en valgopplagt Erna Solberg som lørdag møtte Nye Veier langs E6 på Hell i Stjørdal, etter ønske fra Statsministerens kontor.

Rett nord for Helltunnelen tok prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan og utbyggingssjef  Jørund Gullikstad imot en travel og godt påpasset statsminister, fulgt av et stort pressekorps.

Her ble Solberg orientert om Nye Veiers planer i Trøndelag, og hun fikk innføring i det pågående optimaliseringsarbeidet for å få kostnadene ned og samfunnsnytten opp på E6-strekningene Ulsberg–Melhus og Ranheim–Åsen (med fire felt og 110 km/t).

Samtidig fikk Erna Solberg vite at samfunnsnytten for For Ranheim–Åsen-prosjektet nå er økt med drøyt 9 milliarder kroner siden Nye Veier overtok prosjektet fra Statens vegvesen.

Nye Veiers ambisjoner for full digitalisering ble også berørt – og Solberg lyttet til hvordan selskapet legger opp til tettere samhandling med sine kontraktsparter, både i planleggings- og gjennomføringsfasen.

Før statsministren med følge forlot Hell etter et kvarters tid, fortalte Vatnan og Gullikstad også om planene for overskuddsmassene fra Ranheim–Åsen-utbyggingen.

Som kjent kan det bli aktuelt å utvide flyplassen på Værnes med stein fra den nye Forbordsfjelltunnelen (2 x 7,6 km). Det er også mulig å benytte massene i kommunal veibygging i Malvik og/eller i et eventuelt travsportanlegg i samme kommune.

Foto over: 
ERNA PÅ HELL: Utbyggingssjef Jørund Gullikstad (t.v.) og prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i møte med statsminister Erna Solberg.

Bilder