E18-tunnelene gjenåpnes

Første helgen i september kan E18-trafikken igjen gå over Grenlandsbrua og gjennom de rehabiliterte tunnelene. Det er berammet at trafikken på Rugtvedt vil bli lagt om til gamle E18 fra 1. september 2018.
E18-tunnelene gjenåpnes

Første helgen i september kan E18-trafikken igjen gå over Grenlandsbrua og gjennom de rehabiliterte tunnelene. Det er berammet at trafikken på Rugtvedt vil bli lagt om til gamle E18 fra 1. september 2018.

Tunnelprosjektet tar form 

Både rehabiliteringen av nåværende Kjørholt og Bamble tunneler og sprenging av nye tunnelløp er nå ferdig. Det vil likevel pågå tunnelarbeider i hele sommer blant annet tilbakeføring av masser over tunnelportaler, elektroarbeider skal ferdigstilles og det skal legges asfalt. Det blir også testing av styring- og sikringssystemer i samarbeid med Vegtrafikksentralen. 

Innredning og ferdigstillelse av det nye tunnelløpet vil først skje i forbindelse med utbygging av strekningen nye E18 Langangen–Rugtvedt. De nye tunnelene vil da bli ferdigstilt med innredning samtidig med at ny Grenlandsbru blir ferdigstilt. Nye Veier har lagt fram planforslaget for strekningen E18 Langangen-Rugtvedt. Planforslaget er til videre administrativ og politisk behandling i Porsgrunn og Bamble kommuner. 

Fullt trykk på E18 Rugtvedt-Dørdal

Dette prosjektet går inn i en hektisk periode. Det skal pågå anleggsarbeider på strekningen i juli, men med noe lavere aktivitet i fellesferien. Prosjektet består av i alt 26 konstruksjoner, blant annet 9 bruer i linja, 7 overgangsbruer over nye E18, 8 miljøtunneler/underganger, samt 2 store forstøtningsmurer i nytt Rugtvedt-kryss.

Det er mange som er opptatt av status og framdrift i prosjektet. Mandag 25. juni arrangerte Nye Veier sammen med entreprenøren BetonmastHæhre åpen dag. Vi var på Langrønningen i Bamble. Det var satt opp minibusser for å ta med interesserte på en tur ut på anlegget. Den nye firefelts strekningen E18 Rugtvedt-Dørdal er på 16,5 km og åpner desember 2019.

  • Godt i gang med bruarbeidene: De lengste bruene er Stemmenbrua som er 320 meter lang, Rønholtdalbrua som er 168 meter lang og Svarholtbrua på 168 meter.
  • 750 lass med betong i måneden: Det støpes ca. 6000m3 betong, noe som tilsvarer 750 lastebillass hver måned denne sommeren og høsten. Totalt skal det medgå ca. 60 000 m3 betong og 15 000 tonn med armeringsjern på prosjektet.
  • 5 millioner m3 masseflytting på anlegget: Det skal sprenges ca 3,7 millioner m3 fjell totalt. Ca. 3,0 millioner m3 før sommerferien 2018. Det skal også masseflyttes ca 1,2 millioner m3 løsmasser på anlegget.
Ulemper for trafikantene i sommermånedene

Det er høy aktivitet i Rugtvedtområdet som dessverre vil medføre ulemper for trafikantene i sommermånedene. Det kan oppstå køer og forsinkelser. Vi beklager ulempene som anleggsarbeidet vil medføre. Nye Veier oppfordrer de som benytter seg av denne ruten bør være oppmerksomme og tålmodige. Vi oppfordrer trafikantene til å vurdere andre kjøretider og ruter om mulig. 

Bilder