Bygger bedre vei – sparer 1 milliard

Nye Veiers forslag til planprogram for ny E6 gjennom Rennebu og Midtre Gauldal gir både bedre vei og kostnadskutt på 1 milliard kroner, konstaterer utbyggingssjef Lars Bjørgård.

På et folkemøte på Berkåk 6. juni var Bjørgård opptatt av å sette E6 Ulsberg–Vindåsliene i en større sammenheng (strekningen får i all hovedsak fire felt med 110 km/t).

  • For det første: I Nye Veiers E6-utbygging mellom Ulsberg og Melhus sentrum er Ulsberg–Vindåsliene ett av fire prosjekter.
  • For det andre: Sammen med Ranheim–Åsen-utbyggingen utgjør E6 sør-prosjektene Nye Veiers storsatsing i Trøndelag.
  • For det tredje: Dette er en viktig del av veiselskapets massive samferdselsløft rundt om i landet i årene som kommer.

Hvorfor ikke høyere prioritert?

Fra en av de frammøtte i Rennebuhallen fikk Bjørgård spørsmål om hvorfor ny E6 mellom Ulsberg og Vindåsliene ikke blir høyere prioritert av Nye Veier? Veistandarden gjennom Rennebu er mye dårligere enn på E6 nord for Trondheim, ble det sagt. 

Utbyggingssjefen svarte med å vise til den samfunnsøkonomiske nytten. Ifølge Bjørgård er dette den viktigste faktoren når veiprosjekter skal prioriteres. For å vurdere samfunnsnytten har blant annet trafikkgrunnlaget stor betydning. Her kommer Ulsberg–Vindåsliene dårligere ut enn for eksempel E6 Ranheim–Åsen, opplyste Bjørgård.

Den gode dialogen

Nye Veiers planleggingsleder, Jan Olav Sivertsen, poengterte hvor viktig det er med god dialog mellom aktører og interessenter i planleggingsfasen.

Planprogrammet som nå er ute på høring, er et verktøy som forteller hvordan vi skal gjennomføre planleggingen av E6 Ulsberg–Vindåsliene. Planprogrammet danner så grunnlaget for arbeidet med reguleringsplanen, med konsekvensutredning, som skal godkjennes og vedtas av Rennebu og Midtre Gauldal kommune, sa Sivertsen.

Arbeidet med den nye reguleringsplanen er allerede i gang, parallelt med planprogrammet. Ambisjonen er at reguleringsplanen skal godkjennes endelig av de to berørte kommunene i første halvdel av 2019.

Byggestart er planlagt i 2024, med fullføring i 2026/2027.

E6 gjennom skytebanen

På folkemøtet på Berkåk ble de frammøtte også tatt med på en 3D-presentasjon av den planlagte E6-traséen. Sammenliknet med tidligere forslag, er veilinja som kjent fullstendig endret gjennom Rennebu. Fra Ulsberg går den nå øst for dagens E6 og jernbane. Forbi Berkåk og Buvatnet gjelder også det østlige alternativet (se grafikk under).

Fra salen ble særlig to forhold trukket fram under trasé-presentasjonen. Det ene var at den planlagte nyveien går rett gjennom skytebanen i Gammelstødalen, 4 kilometer sør for Berkåk. Det andre gjaldt tilførselsvei fra Berkåk sentrum til ny E6.

For skytterlagets folk var det viktig å framheve at miljøet ikke må bli skadelidende, og stå uten skytebane når anleggsarbeidet starter.

– Vi har god dialog med skytterne om mulige løsninger, slik at begge parter skal bli fornøyde, presiserte utbyggingssjef Lars Bjørgård.

Beste tilførselsvei?

Når det gjelder valg av tilførselsvei fra Berkåk til toplanskrysset på ny E6 øst for sentrum, har Nye Veier spilt ballen over til Rennebu kommune. Kommunen skal beslutte hvilket alternativ den er best tjent med, basert på tre muligheter som Nye Veier har lagt fram.

– Vi vet folk blir berørt uansett hvilket trasé vi velger som tilførselsvei til den nye motorveien. Men vi må ha en ny vei og prøver å finne den best mulige løsningen, sa strategirådgiver i Rennebu kommune, Trond Jære.

– Må gripe mulighetene

Rennebus varaordfører, Marit Bjerkås (Ap), poengterte at Nye Veiers forslag til ny E6-trasé medfører at kommunen må gjøre en del arbeid på nytt,  blant annet må ny reguleringsplan vedtas.

– Til tross for dette merarbeidet mener vi at den nye traséen gir oss en mye bedre vei enn det forrige forslaget. Samtidig ligger det store muligheter i den nye planen for kommunen om vi bare griper mulighetene, mente Bjerkås.

Hun ba samtidig forsamlingen om å komme med innspill til planprogrammet. Høringsfristen går ut 20. juni.

 
MULIGHETER: – Det ligger store muligheter i den nye planen for kommunen om vi bare griper mulighetene, sa varaordfører Marit Bjerkås. 

 
DIALOG: Det er fruktbar dialog og godt samarbeidsklima mellom Nye Veier og Rennebu kommune. Fra venstre: Planleggingsleder Jan Olav Sivertsen, Nye Veier, Jan Håvard Øverland, Sweco, utbyggingssjef Lars Bjørgård, Nye Veier, strategirådgiver Trond Jære, Rennebu kommune, arealplanlegger Leif Conradi Skorem, Plankontoret og arealplanlegger Stine Mari Måren Elverhøi, Plankontoret.

Foto over: 
FOLKEMØTE: Om lag 50 hadde møtt opp på møtet i Rennebuhallen 6. juni.

  

 

 

Bilder