Bro over drikkevannet

I Kristiansand skal ny E39 gå over Rossevann, som er kilden til drikkevannet for deler av kommunen. Utbyggingen utløser krav til ekstra tiltak for å hindre forurensning både når veien bygges og når den står ferdig.

Rossevann ligger innenfor kommunene Songdalen, Kristiansand og Søgne, og er kilden for drikkevannet til de vestlige delene av Kristiansand kommune.
- Detaljreguleringsplanen legger sterke føringer for å ivareta drikkevannskilden både i anleggsperioden og når broa står ferdig, og vi vil gjerne vise hvordan vi ivaretar dette både før, under og etter anleggsarbeidet, sier rådgiver ytre miljø i Nye Veier Magnus Thomassen.

I reguleringsplanen og kontrakten med entreprenøren er det krav til hvordan anlegget skal bygges. Det er krav om at bruene over Rossevann skal prosjekteres og bygges på en slik måte at utslipp og overvann fra veg ikke kommer i drikkevannet og nedslagsfeltet. Det kreves at overvann fra veien, snø fra brøyting og vann fra vasking av tunnelene skal ledes i tett konstruksjon eller tette grøfter ut av drikkevannets nedbørsfelt.


Det kreves en sone for å sikre drikkevannet. Innenfor denne sonen kan det ikke gjennomføres nye tiltak, aktivitet eller fysiske inngrep som kan medføre fare for forurensing av vannkilden. Tiltakene som tillates i reguleringsplanen kan gjennomføres på de vilkår som er gitt i bestemmelsene til reguleringsplanen og etter gjeldende lovverk eller tillatelser. Mattilsynet som fagmyndighet på drikkevann har vært tett involvert i planleggingen av arbeidene i tilknytning til Rossevann.

Det kreves at et program for overvåkning av vannmiljøet skal gjennomføres. Overvåkningen skal skjer før anleggsfasen, under anleggsfasen og i driftsfasen. Hvordan dette skjer godkjennes av kommunen og/eller annen ansvarlig myndighet. Når veien står ferdig, skal området også overvåkes.

Anleggsområdet
For anleggsområdet legges det flere krav for å sikre at drikkevannet ikke berøres under arbeidet med ny E39.

Mest mulig av vannet fra anleggsområdet ledes ut av området så det ikke renner ned i Rossevann. Hvis det likevel skjer spredning av partikler så skal de fanges opp av siltgardiner. Brakkeriggen er bygd med et lukket anlegg. Det er ikke lov å bruke båt med motor på Rossevann uten tillatelse.

Stasjonære tanker for drivstoff og eventuelle tanker for lagring av kjemikalier er sikret med doble tanker. Beskyttelse mot overfylling er på plass. Tankene er plassert på steder med masse som absorberer eventuell veske og duk som beskytter. Ved eventuelt uhell, så er det absorberende lenser for å redusere konsekvensene.

Brua over Rossevann bygges som en skyvebru/lanseringsbru med minimalt av betongarbeider over vann. Hoveddelen av arbeidene skjer på området hvor elementene produseres, og den bygges på trygg avstand fra vannet. Av betongarbeidene er det kun kantdragere, som støpes over vann. Vann fra arbeidet på brua i byggefasen føres tilbake mot land. Brua over vannet bygges med rekkverk som er tette for å beskytte drikkevannet. Stilas ved landkar ved brufabrikk der event. løs betong fjernes.

Det er AF Gruppen, som er totalentreprenør for Nye Veier, og de har gjort mange tiltak for å sikre Rossevann. Tiltak i terrenget for å hindre forurensning og kontrollere at vannet er rent. 

- Lagring og fylling av drivstoff og andre kjemikalier foregår i betryggende avstand fra vannet. Vi legger veier og overflater slik at avrenning ikke skjer ned mot Rossevann, men vender bort fra vannet. Skulle det likevel komme uønskede ting i vannet, har vi flere barrièrer for å fange opp dette, sa Guro Kristiansen da hun var ansvarlig for ytre miljø i AF Gruppen, og viste lenser og siltgardin som er plassert ute i vannet.

Bilder