Bompengeprop. Ranheim–Åsen godkjent
Stortingsproposisjonen* omhandler bompengefinansiering av E6 Ranheim–Åsen i kommunene Trondheim, Malvik, Stjørdal og Levanger. Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS.
I proposisjonen heter det at "dagens veg er ulykkesutsatt med en høy andel møteulykker, og det er til dels betydelige kapasitets- og framkommelighetsproblemer. Det skal bygges om lag 42 kilometer firefelts veg, til dels i ny trasé, noe som er forventet å løse både ulykkes-, kapasitets- og framkommelighetsproblemene."
*81 S 2017–2018
Les dokumentet og følg saksgangen
Ny E6 mellom Ranheim og Åsen blir billigere enn anslaget
Samferdselsdepartementet la i statsråd i dag fram forslag om utbygging og finansiering av E6 mellom Ranheim og Åsen i Trøndelag. Prosjektet er totalt ca. 42 km langt og skal bygges som firefelts vei med en fartsgrense på 110 km/t.
– Målet med å opprette Nye Veier var at selskapet skulle kunne bygge veier mer kostnadseffektivt, sammenhengende og raskere. For dette prosjektet i Trøndelag har fokuset vært på å optimalisere den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved å redusere reisetiden og kostnadene. Nye Veier har i dette arbeidet altså klart å få til en utbygging av firefelts motorvei for en lavere kostnad enn da de overtok prosjektet. Det er vi veldig glade for, sier samferdselsministeren.
Prosjektet består av to delstrekninger: E6 Ranheim Værnes skal bygges med toløpstunneler i stor grad som utvidelse av eksisterende trasé. E6 Kvithammar–Åsen bygges med toløpstunneler hovedsakelig i ny trasé.
Begge strekningene bygges som firefelts motorvei med 110 km/t. Nye Veier AS legger opp til byggestart på E6 Ranheim–Værnes i 2019 med ferdigstillelse i 2024 og byggestart på E6 Kvithammar–Åsen i 2019/2020 med ferdigstillelse i 2025/2026.
Det er beregnet at prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er på om lag 2 milliarder kroner. Ved å legge til grunn 110 km/t, samt andre optimaliseringer, er nytten økt med om lag 10 milliarder kroner sammenliknet med da prosjektet ble lagt til Nye Veier AS sin portefølje.
Etter lokalpolitiske ønsker skal prosjektet delvis finansieres med bompenger. Det er avtalt med Nye Veier AS at utbyggingen skal foretas innenfor en samlet ramme på om lag 13,2 milliarder kroner. Forventet kostnad for utbyggingen er på om lag 11,5 milliarder kroner. Det er lagt til grunn en bompengeandel på 53,6 %, heter det i pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet