17 års veikamp

Utålmodig? Ja! Irritert? Absolutt! Skuffet? Ofte! Men Trond Jære har aldri tenkt tanken å gi opp.

I 17 år har den tidligere Rennebu-ordføreren (56) kjempet for ny og trafikksikker E6 fra Ulsberg til Melhus. Politikere har kommet og gått, og fagre løfter er avgitt lokalt, regionalt og sentralt. Men veiutbygging som monner gjenstår å se for Jære.

Vei fra krigen

– Noen få steder har veien fått bedre standard, men dette betrakter jeg som klatting. Sett under ett kjører vi fortsatt på omtrent samme vei som fra krigens dager. Og verst er det gjennom Rennebu. Der er E6 så dårlig at VG i sin tid kåret den til landets verste hovedvei. Ulykkesprosenten er deretter, særlig om sommeren med alle feriebilistene som ikke er forberedt på hva som møter dem, forklarer Jære.

Det var de mange tragiske ulykkene som i 2000 ga støtet til Jæres uslitelige engasjement for  sammenhengende veiutbygging gjennom Rennebu, Midtre Gauldal og Melhus. Siden er begrunnelsen utvidet med en rekke økonomiske og distriktspolitiske argumenter.

God vei knytter sammen

– Nå må vi få bygd en skikkelig vei i et generasjonsperspektiv, altså 30–40 år fram i tid. Med de planene som foreligger, blir kjøretida mellom Berkåk og Trondheim tre kvarter. Da får vi det som kalles regionforstørring, der kommunene nær byen blir langt mer attraktive for både næringsutvikling og boligbygging. Gode veier knytter oss sammen, fastslår Jære.

I dag er han strategirådgiver i Rennebu, samt sekretær og drivkraft i Byggvei.no – en unik pressgruppe bestående av ordførere i kommunene langs den nye europaveien, pluss Oppdal.

– Noen av de «grønneste» stemmene i politikken advarer mot store veiprosjekter?

– Det er meninger som trives best innenfor Oslos ring 1. Hos oss er vei viktigste transportåre. Det vil den også være i overskuelig framtid, selv om biler og drivstoff forandrer seg.

Prisen for demokrati

– Etter alle tilbakeslag, har du mistet tilliten til politiske myndigheter?

– Nei, dette er noe av prisen vi betaler for demokrati. Statsråder skiftes ut, og nye kommer inn med andre, ofte kortsiktige, prioriteringer. Da har vi gang på gang rykket ned og mistet trykket vi hadde opparbeidet. At vi ligger utenfor de store byene, har heller ikke gjort det enklere. Det er alltid en miljøpakke i Oslo eller Trondheim som er viktigere. Av alle samferdselsministre jeg har møtt glemmer jeg aldri Venstres Torild Skogsholm. I 2002 lovte hun at vi ikke skulle behøve å møte flere statsråder før veien var ferdig. Det er 15 år siden.

Dialog og tydelig vilje

– 15 år etter ligger ikke Ulsberg–Melhus på topp på Nye Veiers prioriteringsliste heller?

– Nei, det er selvfølgelig frustrerende. Men utgangspunktet vårt er at vi arbeider innenfor de rammene som gjelder til enhver tid. I stedet for å bruke energi på å slåss mot Nye Veier, satser vi på dialog og konstruktive løsninger – samtidig som vi øver påtrykk og viser tydelig vilje. Jeg tror det er sant som det sies at «den som slår neven i bordet, får det verst sjøl.»

– Hvordan vurderer du mulighetene for å lykkes per i dag?

– Nå er vi inne i en positiv fase, med en byggherre som lytter til oss og tar innspillene våre på alvor. Særlig er jeg glad for at Nye Veier har som oppdrag å bygge ut hele strekninger. Vi må for all del unngå at Ulsberg–Melhus deles opp i mange småprosjekter, for så å se «hvor langt vi kommer.»

– Og ti års ytterligere ventetid kan du godta?

– Ja, ferdig vei innen utgangen av 2027 er akseptabelt. Det betyr byggestart i 2021/22, og det er ikke så lenge til!

Byggvei.no er «limet»

Lars Bjørgård er veteran i norsk veibygging og Nye Veiers utbyggingssjef for strekningen Ulsberg–Melhus. Han betegner Byggvei.no som en unik positiv kraft og viktig pådriver.

– Jeg vet ikke om det finnes tilsvarende grupper andre steder, og vi burde hatt noe liknende for Ranheim–Åsen-prosjektet. Byggvei.no er «limet» mellom de berørte E6-kommunene og gjør at de i større grad trekker i samme retning. Slik blir de et korrektiv til soloutspill fra hver enkelt kommune og en viktig samarbeidspartner for vår prosjektorganisasjon. Byggvei.no er også en arena der vi kan prøve ut noen av våre tanker om blant annet planendringer og framdrift i prosjektet, sier Bjørgård.

Han legger også vekt på at Byggvei.no har tett samarbeid med Lastebileierforbundet og Vegforum Trøndelag – to andre sentrale organisasjoner i Nye Veiers nettverk. Om Trond Jære sier Bjørgård:

– Han er klok og kunnskapsrik og spiller en viktig rolle, sammen med de fire ordførerne i sammenslutningen. Jæres erfaring og omfattende politiske kontakter er  uvurderlige, poengterer Lars Bjørgård.

Foto over:
Byggvei.no møter Nye Veier: Fra venstre: Lars Bjørgård, Trond Jære og ordførerne Gunnar Krogstad (Melhus) og Sivert Moen (Midtre Gauldal). Ordførerkollegene i Rennebu og Oppdal måtte melde forfall til dette møtet.

Bilder